Det Kongelige Teater har netop præsenteret deres nye sæson startende fra slut august 2020. Lanceringen blev streamet via Facebook og var optaget på forhånd. Så live blev transmissionen først efter de kunstneriske chefer havde fortalt om highlights i deres respektive repertoire, at der var anledning til spørgsmål.
Kasper Holten var som en hest i startboksen af begejstring over at kunne komme i gang med at spille forestillinger for publikum igen. Han understregede, at hans håb var at kunne bibringe både refleksion, lindring og håb, som kun kunsten kan. Vigtigt var det, at alle kan føle sig trygge, når de køber en teaterbillet. Derfor sælger man kun hver anden plads på rækkerne, og selv ægtefæller sidder ikke ved siden af hinanden. Dertil kommer, at man til hver en tid kan få pengene tilbage fra et køb, hvis man alligevel ikke har modet til at gå ind i teaterrummet.
Balletten
Balletmester Nikolaj Hübbe præsenterede ballettens repertoire, der ganske overvejende består af gengangere. Der vil blive danset Askepot af Gregory Dean, Twyla Tharps Come Fly Away og John Neumeiers elskede udgave af Romeo og Julie. Der vil blive gensyn med Gregory Deans smukke ballet Blixen, BalanchinesNøddeknækkeren danses i december, og der bliver gensyn med børneballetten De glemte børn af Gregory Dean med historie af Kim Fupz Aakeson.
Helt ny er August Bournonvilles Sylfiden (fra 1836) selvfølgelig ikke, men Nikolaj Hübbe opsætter selv den gamle ballet i samarbejde med scenografi af Mia Steensgaard og kostumer af Anja Vang Krag. Hübbe lover, at forestillingen bliver helt igennem romantisk og ikke minder om hans egen ”Hans Kirk” udgave fra 2014.
John Neumeiers vidunderlige ballet Mahler skulle være danset lige efter, at landet lukkede ned. Det havde været en kæmpe skuffelse for publikum og ikke mindst for danserne, at forestillingen blev aflyst. Mahler figurerer ikke på næste sæsons program, men der arbejdes på, at den muligvis kan opføres i foråret 2021. Vi krydser fingre!!
Skuespillet
Skuespilchef Morten Kirkskov glædede sig til at præsentere to store klassikere. Den største af dem alle – Willian Shakespeares Hamlet med Esben Smed i titelrollen og Sara Viktoria Bjerregaard som Ofelia. Den anden klassiker er Henrik Ibsens Et Dukkehjem med Sicilia Gadborg Høegh og Peter Christoffersen som Nora og Helmer. Publikum kan derudover gense forestillingerne Adressaten Ubekendt, Jeg løber og Mutter Courage i den nye sæson.
Af nye tiltag fortalte Kirkskov om farcen Ebberød Bank 2.0 af Heinrich Christensen om penge lavet af Frederik Cilius, Rasmus Bruun og Karen Lundsgaard med inspiration fra filmen Ebberød Bank fra 1943.
Kirsten Olesen fremfører monologen Et Tysk Liv af Christoffer Hampton om Hitlers privatsekretær.
Der er også nyt til børnene, da Martin Strids bog Den kæmpestore Pære bliver omsat til scenen. Det kunne godt blive sjovt.
Opera
Operachef John Fulljames glædede sig til den kommende sæson, der som første forestilling byder på Mozarts Tryllefløjten i en ny og humoristisk version inspireret af stumfilm. Der synges på dansk. Der bliver et gensyn med Carl Nielsens Maskarade. Der er premiere på en ny dansk opera af Line Tjørnhøj og en opera baseret på Jane Tellers roman Intet.
Beethovens eneste opera Fidelio, Puccinis Madame Butterfly, Mozarts Cosi Fan Tutte, Strauss Daphne er på repertoiret, og endelig er der premiere på Leonard Bernsteins klassiske musical West Side Story med koreografi af Jerome Robbins. Nikolaj Hübbe, der har arbejdet med Jerome Robbins i New York står for koreografien og afslører, at orkesteret kommer til at sidde på scenen.
Det bliver en sæson med nyt og ganske mange gengangere for alle kunstarter på nationalteatret, der ligesom alle andre teatre har været og er under pres i en situation, som ingen har kunnet forudse.