Igen i år har tre unge koreografer hentet i Den Kongelige Ballets egne rækker fået frie hænder til at skabe hver deres værk til dette års Koreorama. Til en favorabel enhedspris i hele salen på 300 kr. kan publikum opleve disse på teatrets gamle scene.

Første værk af brasiliansk fødte Eliabe D´Abadia ´The Pearl´ var en lille handlingsballet til musik af J.P.E. Hartmann om en grådig skattejæger, der bliver indfanget af havet i sin jagt på en magisk perle, der bevogtes af fire underjordiske vogtere – fire smukke kvinder i henholdsvis hvidt, sort, lyserødt og gult. Balletten er inspireret af Petipas ballet ´Perlen´ fra 1896, og det kan bestemt ses, at D´Abadia har den gamle koreograf som forbillede for sit værk.

Eliabe D´Abadias kærlighed til klassisk ballet strømmer ud af hans trin, som passer til den moralske historie om, at grådighed ikke betaler sig. Også de smukke kostumer af Silvia Selvini (også fra ballettens rækker) er tilpasset det klassiske balletunivers.

Det er virkelig et smukt og gennemkoreograferet værk, og det er altid skønt, at en ballet har en handling, der er til at følge. Man kunne håbe, at Eliabe D´Abadia i sine næste koreografier går en anelse mere moderne til værks.

Det gør Carling Talcott-Steenstra til gengæld i ´Am I doing it right?´ for otte dansere, ni stole og en skuespiller. Værket starter med, at en video fører os gennem teatrets kælderrum, balkongangene med mere. Imens kommer danserne på scenen iført jakkesæt, hvide skjorter, slips og mørke solbriller. Skuespiller Peter Plaugborg havde sin helt egen påklædning – nemlig kjole og hvidt, hvor bukserne stumpede og med to forskellige strømper. Musikledsagelsen var af indiebandet Bright Eyes og Jonny Greenwood. Begge dele skabte en fantastisk stemning, der strakte sig fra moderne melodisk til uhyggelige metalliske lyde. Peter Plaugborg diverterede værket igennem med en tekst til at illustrere historien. Peter Plaugborg er et multitalent. Han er skuespiller, men han bevæger sig fantastisk, hvilket er en bedrift, da han har hele to meter i højden at holde i ave.

Carling Talcott-Steenstra brugte hele scenen, så der var blik til bagscenen. Hun har skabt flotte soli, så vi tror, danserne er på syretrip og sam-dans mellem Jonathan Chmelensky og Gregory Dean. Det er et scoop at have to af ballettens bedste dansere med i koreografien.

Aftenens sidste værk ´Have You noticed I´m grieving?` af Oliver Marcus Starpov var stærkt personligt og handlede om de mørke huller, et menneske kan befinde sig i og ikke umiddelbart kan kæmpe sig op af. I samarbejde med danserne har han skabt et smukt og inderligt værk, der både handler om at være i smerten og også om at tage sig sammen. En gang imellem kan man ikke ligge i fosterstilling i sin lejlighed. Man skal på teatret og danse en flot pas de deux til musik af Tjajkovskij. Denne blev danset af Andreas Kaas og Tomoka Kawazoe, og effekten af “teater i teater” er skøn. Der var lyriske passager med mindelser til ”den døende svane” her danset af en mand. Værket igennem er Starpov selv med enten på scenen eller på scenekanten, hvor han fortæller sin egen historie.

Det var et smukt værk af en efterhånden erfaren koreograf. Man kan kun glæde sig ti mere fra hans hånd.

Balletten befinder sig i et vadested, hvor balletskolen undergår forandringer, der potentielt kan få vidtrækkende konsekvenser, det er svært at overskue. Balletmester Nikolaj Hübbe er sygemeldt og var bestemt også fraværende i dette års Koreorama i modsætning til sidste sæson, hvor han via video præsenterede koreograferne og værkerne. Det fravær kunne mærkes. I disse dage venter vi alle på udnævnelsen af en ny balletmester. Rygterne lyder, men ingen ved, hvem der sætter sig i stolen.

Det er uhyggeligt spændende.

,

Koreorama nr.02 på Det Kongelige Teaters gamle scene

ThePearl
Koreografi: Eliabe D’Abadia
Kostumedesign: Silvia Selvini
Lysdesign: Thomas Bek Jensen
Dramaturgisk konsulent: Astrid Øye

Am I doing it right?
Koreografi: Carling Talcott-Steenstra
Lysdesign: Thomas Bek Jensen
Dramaturgisk konsulent: Tom Silkeberg

Have you noticed I’m grieving?
Koreografi: Oliver Marcus Starpov
Lysdesign: Thomas Bek Jensen

Varighed: 2 timer inkl. pause

Spilleperiode: 19. oktober 2024 til 6. marts 2025