Det er 11. gang, New York City Ballet gæster Tivoli siden 1978, da de første gang var her. Det vidner om en god relation mellem den gamle have og kompagniet. NYCB har da også gennem tiden budt velkommen til flere danske mandsdansere, der har fået flotte karrierer ”over there”.
Premiereprogrammet bød på tre værker – to af ældre dato af kompagniets stifter og kunstneriske leder fra 1948 til 1983 George Balanchine og et nyere værk fra 2017 af kompagniets huskoreograf Justin Peck.
´Serenade´
NYCB lagde ud med ´Serenade´ – kompagniets signaturværk af George Balanchine med musik af Pjotr Tjajkovskij. Balanchine skabte `Serenade´ i 1935, og den blev indlemmet i NYCBs repertoire, da kompagniet blev stiftet i 1948.
Indledningssekvensen er ikonisk, når 16 damer i lyseblå lange tutuer står statuarisk med højre arm løftet og derefter simultant giver et knæk i hånden. Der gik da nærmest også et suk gennem salen ved det drømmesyn.
Værket har ikke en egentlig handling, men historier opstår altid, når mennesker mødes, især når der kommer herrer på scenen sammen med de utallige damer. Balanchine ville med værket vise dansernes teknik og samtidig vise dagligdags situationer fra prøvelokalerne. En danser kommer for sent, en falder med meget mere. Der er nu ikke meget dagligdags over koreografien. Den er magisk, og Tjajkovskijs musik understreger dette. Når kvinden ved slutningen af balletten bæres af fire herrer, mens hun står helt oprejst med ryggen til publikum, bliver en højtidelig og tyst stemning slået an.
Værket er derudover oplagt en hyldest til ”kvinden”, som Balanchine altid forbandt med dansen. ”Ballet is woman” er et af hans mest kendte statements.
´Pulcinella Variations´
´Pulcinella Variations´ fra 2017 syntes nærmest skabt til at blive danset i Tivoli. Det er et muntert værk for fire herrer og fem damer. Der flirtes i den grad igennem mellem danserne, og det gøres med et smittende overskud. Når en kvinde danser solo på scenen, kigger tre mænd sultent ind på hende, når de stikker hovedet frem fra tæppet, og hun koketterer tilbage.
Japanske Tsumori Chisatos kostumer var i stærke farver med blomster og kæmpeøjne. Der var flade tallerkner i stedet for egentlig tutu til flere af damerne. De var skønne at skue, og et kostume holdt i citrongult, som nærmest så ud, som om halvdelen manglede på langs, var helt fantastisk. Inspirationen fra commedia del arte og Ballet Suedois var til at tage og føle på. Stravinkijs musik fra 1920 blev oprindeligt komponeret til en ballet af Leonid Massine og blev danset af Ballet Russes. Så kærlig intertekstualitet forekom flere gange. Herligt at dansehistorien kan inspirere til et nyt tidssvarende værk.
´Stravinsky Violin Concerto´
Aftenens højdepunkt var ´Stravinsky Violin Concerto´ fra 1972. Det er neoklassisk ballet på sit allerbedste. Herrerne var klædt i tætsiddende hvide t-shirts og sorte trikoter. Damerne var i sorte korte kjoler med enten sorte eller lyse strømper. Kostumer kommer ud i stillinger, der er nærmest naturstridige. Trinene er klassiske, men meget bliver lige twistet lidt. Hvor man ville vente en strakt fod, er den flekset. Med et går en kvindelig danser i bro hen ad scenegulvet.
Balanchine havde allerede i 1931 koreograferet et værk til Stravinskijs musik. Det blev danset i Ballet Russes, men da Balanchine skulle lave værket til New York City Ballet, kunne han ikke huske koreografien. Heldigvis for det kan man sige.
Alle dansere uden undtagelse er udstyret med, hvad man kunne kalde et ekstra gear. De springer lige en tand hurtigere, hopper lidt højere og oser af snittet fra de store byer.
Amerikanske Andrews Sill dirigerede Tivoli Copenhagen Phil, og Kurt Nikkanen var en vidunderlig soloviolinist i ´Stravinsky Violin Concerto´.
New York City Ballet har været ude i en storm omkring ledelsen af kompagniet, da Peter Martins kom i vanskeligheder. Nu ledes kompagniet af Jonathan Stafford og Wendy Whelan, og det virker som en lykkelig konstellation.
Inviter endelig NYCB igen.
,
New York City Ballet i Tivoli program A
Serenade af George Balanchine
Musik: Pjotr Ilitj Tjajkovskij
Kostumer: Karinska
Lysdesign: Mark Stanley
Pulcinella Variations af Justin Peck
Musik: Igor Stravinskij
Kostumer: Tsumori Chisato
Lysdesign: Mark Stanley
Stravinsky Violin Concerto af George Balanchine
Musik: Igor Stravinskij
Lysdesign: Mark Stanley
Dirigent: Andrews Sill
Soloviolin: Kurt Nikkanen
Varighed: 2 timer inkl. 2 pauser
Spilleperiode: 14. til 18. August 2024
Kompagniet har også et B-program. Dette danses fredag den 16. og lørdag den 17. august 2024.