Balletmester Nikolaj Hübbe har med lørdag aftens premiere på Marius Petipas ballet Raymonda fra 1898 valgt at tage favntag med endnu en russisk klassiker. Balletten har aldrig været opført i Danmark før.
Den unge adelskvinde Raymonda venter sin forlovede, den ungarske adelsmand, Otto til sin navnedag, der fejres på hendes tantes slot i Sydfrankrig. Otto dukker ikke op, men sender i stedet et hvidt slør som gave. Raymonda er udmattet af anstrengelserne og falder i søvn. I drømmen ser hun en hvid dame og møder både Otto og en fyrig spansk bejler Prins Abderam.
I anden akt mødes de to bejlere i Raymondas tantes gårdhave irl, og det bliver til et slagsmål på kårde og krumsabel, indtil Raymonda lægger sig imellem. I tredje akt fejres Raymonda og Ottos bryllup på hans slot i Ungarn.
På trods af de mange dramatiske hændelser, er der ikke meget handling i den gamle historie, og især i første akt sker der handlingsmæssigt ikke det store. Idéindholdet i denne russiske romantiske ballet er efter bogen, men minimalt. Alt ender godt, selv om Raymonda har været fristet af den lækre spanske prins, men vi føler ikke med personerne, så dilemmaet bliver ikke tydeligt. Det hele er lidt udvendigt.
Kostumerne er skabt af Richard Hudson. Der er mange af dem, og de er undersmukke, så kostumeafdelingen må have haft en fest med at kreere dem. Også scenografien er overdådig og anden aktens væld af gaver fra Abderam, opstillet i guldtårne, vil noget.
Jáime Crandall dansede titelrollen ved premieren, og hun var sikker og gnistrende – og uden en eneste fejl. Alexander Bozinoff var Otto. Han dansede overbevisende, men der var ikke meget gnist mellem ham og hans Raymonda. Jon Axel Fransson dansede Abderam og dukkede meget apropos denne uges mest omdiskuterede politiske forslag op med 4 vagter i store kapper, kæmpe turbaner og fuldskæg. Men de var nok ikke kirurger! Jon Axel Fransson overbeviste som betaget bejler, og han gjorde sit for at imponere.
Der var flot sikkerhed over hele linjen hos de dansende – og anden aktens divertissementer var flotte. Mest imponerende var dog de indlagte danse til børnene. De er utroligt dygtige, og seks drenge med blå hætter og stribede haremsbukser høstede aftenens største bifald.
Marius Petipas forestilling Raymonda er flot, men fanger ikke som Tornerose, Nøddeknækkeren og Svanesøen.
Forestillingen spiller til 20. april 2018.
Det Kongelige Teaters gamle scene.
Koreografi: Nikolaj Hübbe
Iscenesættelse: Nikolaj Hübbe
Koreografi: Marius Petipa
Musik: Aleksandr Glazunov
Scenografi og kostumer: Richard Hudson
Lysdesign: Giuseppe Di Iorio
Dirigent: Graham Bond