Selveste Dronning Margrethe var med som marionetdukke i sin loge i den hyggelige Riddersal på Frederiksberg til klovneforestilllingen ´Magiske Jekyll´.

´Magiske Jekyll´ er rent fortællingsmæssigt forløberen for Paolo Nani Teaters ´Jekyll on Ice. Det er fortællingen om Jekylls førte skridt i magiens verden og hans udvikling hen imod den eventyrlige is-sælger han er blevet til. Der er lidt melankolsk, når publikum opdager, at Jekyll skal tage arven som magisk tryllekunstner og is-sælger op efter sin far. Han famler sig lidt frem, når han studerer den bog, hans far har efterladt ham, og det giver nogle sjove kiks, når det i første omgang ikke lykkes for ham. Han kan ikke få glasset under servietten til at forsvinde, før han næsten har givet op, han kan ikke helt få tryllestavene til at virke m.v.

Det er sjovt, når Jekyll kommer på scenen i et kæmpe klovnekostume og med en gigantisk lilla ballon bundet til hans bukser, og at ballonen har babyballoner inden i sig, når han får kål på den store ballon.

Der er tryllestave, der laver tordenlyde, når Jekyll svinger dem, men de prutter, når børnene får lov at prøve. Børnene involveres i det hele taget meget, og Jekyll bevæger sig flere gange ned til de søde små, der på en gang er benovede, fascinerede og lidt bange, når lydene er høje. De voksne hyler imidlertid af grin, når den kanin der trækkes op af hatten, bliver lidt mørbanket.

At være en god klovn kræver indlevelse, timing, utrolig dygtighed, og at man har er udefinerbart talent, og at man kan gøre selv de mindste ting til et ”stuuurt” nummer. Paolo Nani har både talent, dygtighed og sødme. Han inddrager børnene, men han udfordrer dem også, og han tager ikke de høje lyde væk, og det er fedt. Man er også til det sidste i tvivl om, hvorvidt alle børn får en is, men det gør de nok.

Forestillingen kræver ikke alene timing fra Paolo Nani. Lys og lyd skal klappe hver gang, for ellers er det ikke sjovt. Alting lykkedes i Riddersalen, der egnede sig fortrinligt til Nanis løjer.

Der stilles spørgsmålstegn ved, om børn i 2021 kan koncentrere sig og sidde stille uden at have mobiltelefon eller iPad foran sig. Det kan de, hvis de tilbydes kvalitet, og det var præcis, hvad de fik. Paolo Nani tryllebandt både børn og voksne i den time, forestillingen varede. Det er sødt, sjovt, der pruttes meget, og så er det en lille smule farligt. Den børnehaveklasse, der så forestillingen sammen med deres lærere, fik en på opleveren på den rigtig gode måde.

Magiske Jekyll i Riddersalen spillet i forbindelse med CphStage 2021.

Dramatiker og skuespiller: Paolo Nani

Instruktør: Frede Gulbrandsen

Lyddesigner: Jes Theede

Konstruktør: Mads Hilden

Kostumer: Tanka Bovin

Rekvisitør: Nja Lund Schmidt