Onsdag aften åbnede dette års CphStage festival i Skuespilhuset. Der var naturvin i glasset og talere på det opstillede podie i Skuespilhusets foyer. Festivaldirektør Morten Krogh var glad for at kunne byde velkommen til en festival med stor diversitet i udbud af forestillinger. Kulturminister Jakob Engel-Schmidt understregede vigtigheden af kunst og kultur i en tid, hvor Verden på det nærmeste står i brand på grund af klimaproblemer og krig. Han blev fulgt op af Københavns kulturborgmester Mia Nyegaard, der lovede flere kulturelle initiativer i København over de næste 10 år. Teaterchef Kasper Holten fabulerede over, hvad kunst kan. Også han pointerede, at kunsten ikke skal overse alvorlige kriser. Alle talere holdt en fin balance mellem at adressere, at der er meget på spil omkring os samtidig med, at det var en festaften.

Det er ikke tit, at publikum kan agere direkte med kunstnerne på scenen. Det var imidlertid det, alle i publikum fik lejlighed til, hvis de ville. Inden forestillingen startede for alvor, lød invitationen på at træde ind på Skuespilhusets store scene, hvor ”Livets Træ” kunne tages i øje helt tæt på. Det bestod af en mangfoldighed af ting, der hang ned fra loftet, og som tilsammen udgjorde et træ. Derudover var danserne, der næsten kun var iført grå kropsmaling, allerede i gang med dansen. Publikum blev opfordret til at være med i dansen, og enkelte inklusive en anmelder fra Kulturtid, dansede med. Det var bestemt festligt og fornøjeligt.

Aftenens forestilling ´Fortune´ er blevet til gennem et samarbejde med det hollandske kompagni Club Guy & Roni og det indiske kompagni Navadhara India Dance Theatre i Mumbai. Endelig omfatter samarbejdet også percussiongruppen Slagwerk den Haag.

Der var dansere fra både Europa og Indien/Sri Lanka. Den 8 personer store gruppe bestod af 7 herrer og 1 dame – en noget skæv fordeling må man sige. Hvorfor det forholdt sig sådan, blev der ikke givet nogen forklaring på.

Forestillingens titel ´Fortune´ er interessant, da ordet både kan relatere sig til rigdom, men også til begrebet lykke. Nogle gange fører det ene måske til det andet. Danserne fortalte hver især deres personlige historier – både gennem dans og gennem ord. Der var flere både rørende og sjove historier. En herre fortalte om sin forfader fra Guatemala, der var advokat, og som måtte stikke af til Mexico, fordi han var ”kommet til at bruge nogle penge, der ikke var hans”. Sådan kan det gå, at tilværelsen fører en på en anden vej end oprindelig tiltænkt.

Vi befandt os næsten bogstaveligt i Mumbai, og en beskrivelse af trafikafvikling her var yderst morsom. Dansen var på en gang moderne og mere klassisk/traditionel både fra de indiske og de europæiske dansere. Der var traditionelle indiske trin, ligesom en kærlig og humoristisk hilsen til Bollywoodfilm var til at tage at føle på. Der var en del på spil for de medvirkende – blandt andet en kærlighedsscene mellem to mænd, der involverede en tændt cigaret, var gribende. Også en scene med gruppens enlige kvinde, hvor hun ammer sit barn og passes på af mændene var fin.

Musikerne leverede musik, der satte stemning til støvede gader i Mumbai.

Forestillingen var et bombardement af lys, lyd, farver og dans, og der var så meget fut i fejemøget, at publikum følte sig kaldet til at danse med ude på rækkerne.

Det var en festlig åbning, og det var skønt at høre både de europæiske og de indiske dansere udtrykke deres uforbeholdne taknemmelighed over at være med og få lov til at optræde. Det var herligt udansk set i forhold til den indimellem mere forbeholdne begejstring, danskere lægger for dagen.

Fortune – åbningsforestilling CphStage 2024

Koreografer: Roni Haver, Guy Weizman og Ashley Lobo

Komponister: Pepe Garcia, Brendan Faegre, Martijn Baaijens, Jochem Braat, Niels Meliefste, Tarang Poddar

Musikere: (HIIIT/Slagwerk Den Haag), Martijn Baaijens (sarod, guitar), Jochem Braat (keys, voice), Niels Meliefste (percussion, voice), Tarang Poddar (tabla, percussion, voice)

Orkesterleder: Pepe Garcia

Musikalsk arrangør: Brendan Faegre

Scenograf: Ascon de Nijs

Kostumedesign: MAISON the FAUX

Lysdesign: Maarten van Rossem

Lyddesign: Peter Zwart

Dramaturg: Robbert van Heuven

Soundbites: Assin Khan Langa, Dhyanjyoti Borah, INCEPTOR, Sawai Khan

 Dansere: Adam Peterson, Camilo Chapela, Eliana Stragapede, Gihan Koster, Igor Podsiadly, Wilchaan Roy Cantu, Chetan Solanki, Urvil Shah

Spilleperiode: 29. og 30. maj 2024

Varighed: 1 time og 15 minutter uden pause