Så kom de igen – det er denne sommer 18. gang, Alvin Ailey American Dance Theater gæster Tivoli, hvor de har haft deres faste danske tilholdssted siden 1981. Alle årene har de været publikums helt store favorit. Det er der ikke noget at sige til, for Aileys dansere er toptunede og har en smittende energi. Hovedparten af danserne er stadig afroamerikanske, men enkelte kaukasiske og asiatiske dansere har sneget sig ind i kompagniet. Der er gang i hofterne, og Aileys ambition om, at ikke et sæde må være tørt efter hans forestillinger holder stadig stik, selv om den kunstneriske leder af kompagniet har heddet Robert Battle siden 2011.

Robert Battle står naturligvis på skuldrene af kompagniets stifter. Han skal derfor både se tilbage og bevare, men han skal også se fremad. Ellers står han pludselig som leder af et museum og ikke et summende dansekompagni.

Ved dette års turné har Battle sammensat to programmer, der samlet bød på fire værker af Ailey, hvor signaturværket ´Revelations´ fra 1960 gik igen i begge. Det er naturligt at danse Aileys hyldest til sine rødder. Det er koreograferet til hele otte negro spirituals, hvor hele følelsesregistret af fortvivlelse, nedgørelse, håb og glæde gennemspilles sluttende af med ”Rocka my soul in the bosom of Abraham”.

Denne spiritual kalder i den grad på medleven fra publikum, og der blev sædvanen tro klappet og stampet igennem fra stolerækkerne. Der er en ikke særlig stiltiende kontrakt mellem Ailey danserne og deres publikum, når værket danses. Der er en ægthed og en autenticitet i den moderne klassiker, der skaber den følelse af gensidighed, der får salen til at gløde, mens dansernes hofter ruller. Værket er altid fantastisk, men pudsigt er det, at værket på trods af, hvor ofte det er blevet danset, aldrig er ens. Ved åbningsaftenen, hvor danserne muligvis også lige var landet i København, var de naturligvis fantastiske som altid, men måske ikke oppe på 100 % energi. Til gengæld var de på 110 % ved lørdagens matiné forestilling. Salen kogte formelig, og oplevelsen sad i kroppen flere timer efter. Tak for det!!

Program A bød på en anden Ailey klassiker, ´Cry´, fra 1971. Værket blev oprindeligt danset af Judith Jamison, men blev så at sige overtaget af Donna Wood. Det er hende, danskerne især forbinder værket med, og som publikum har oplevet både med Ailey kompagniet og på Det Kongelige Teater, hvor hun dansede værket. Hun har da også instrueret Khalia Campbell, der dansede partiet ved åbningsforestillingen, og det siger noget om ånden i kompagniet. Der er en generøsitet, som ikke ses i alle kompagnier. Khalia Campbell var et fantastisk syn i en flot hvid kjole med bar ryg, et hvidt tørklæde og et skørt, der bølger op og ned og spiller en stor rolle i soloen. Værket er Aileys hyldest sorte kvinder. Den danses til musik af Alice Coltrane, Laura Nyro og Chuck Griffin. Værket er både gribende og smukt.

Program A præsenterede Twyla Tharps ´Roy´s Joys´ – et muntert værk fra 1997, men nyt for Aileys dansere. Det er lækkert med lækkert på, men ikke med den store dybde. Sådan er det ofte med Twyla Tharps koreografier. Det er smooth og jazzet, og det er bestemt også noget. Og man kan dårligt forestille sig bedre dansere til at formidle værket.

´Pas de Duke´ af Alvin Ailey fra 1976 var en munter pas de deux med Jacquelin Harris og Chalvar Monteiro – herren i et stramtsiddende hvidt outfit og damen i ditto sort. De dansede op til hinanden i flirt, så det var en lyst og var en herlig moderne fortolkning af en klassisk ballet pas de deux.

Sidste værk af Alvin Ailey, som det danske publikum blev præsenteret for ved dette års gæstespil var ´The River´ fra 1970, oprindelig skabt til American Ballet Theatre og først opført af Aileys eget kompagni i 1981. Værket er endnu et Ailey værk skabt til musik af Duke Ellington. ´The River´ var Ellingtons første symfoniske partitur skrevet specielt til dans og markerede samarbejdet mellem Ailey og Ellington.

Værket er fyldt med referencer til vand og står selvfølgelig helt i sin egen ret, men Aileys inspiration fra ´Revelations´ er til at få øje på. Det var et skønt værk, hvor dans, musik og dans gik op i en højere enhed.

Turnéens nyeste værk var ´Dancing Spirit´ af Ronald K. Brown fra 2009 og nyopsat i 2023. Det er et hyldestværk til kompagniets tidligere kunstneriske leder Judith Jamison. ´Dancing Spirit´ er for ni dansere. Brown fusionerer det åndelige med det fysiske. Det er stramt, rituelt og til tider skamløst sensuelt, når danserne toner frem i hvide og blå kostumer, og månen lyser på bagvæggen. Musikken er blandet af Duke Ellington, Wynton Marsalis, Radiohead og War.

Det var skønt med et nyere værk, for selv om kompagniet kun har danset Twyla Tharps ´Roy´s Joys´ siden 2022, er et værk fra 1997 ikke nyt.

Der er altid fulde huse, når Alvin Aileys vidunderlige dansere kommer til København. Så mon ikke vi får dem at se igen. Det bliver forhåbentlig med gode gamle værker, men bestemt også med fornyelse. Det fortjener både dansere og publikum.

Alvin Ailey – program A i Tivolis Koncertsal

Roy´s Joys

Medvirkende: Samantha Figgins, Constance Stamatiou, Hannah Alissa Richardson, Corrin Raschelle Mitchell, Yannick Lebrun, Isaiah Day, De´Anthony Vaughan, Vernard J. Gilmore, Xavier Mack

Koreografi: Twyla Tharp

Musik: Roy Eldridge

Iscenesættelse: Shelley Washington

Kostumer: Santo Loquasto

Lysdesign: Jennifer Tipton – genskabt af Roya Abab

Pas de Duke

Medvirkende: Jacquelin Harris og Chalvar Monteiro

Koreografi: Alvin Ailey – genskabt af Matthew Rushing og Ronni Favors

Musik: Duke Ellington

Kostumer: Rouben Ter-Arutunian

Lysdesign: Chenault Spence

Cry

Koreografi: Alvin Ailey – genskabt af Masazumi Chaya

Instruktion: Donna Wood Sanders

Musik: Alice Coltrane, Laura Nyro og Chuck Griffin

Kostumer: Christina Giannini

Lysdesign: Chenault Spence

Revelations

Medvirkende: Christopher Taylor, Ashley Kaylynn Green, Corrin Rachelle Mitchell, Sarah Daley-Perdomo, Jermaine Terry, Xavier Mack, Alisha Rena Peek, De´Anthony Vaughan, Isaiah Day, Yazzmen Laidler, Solomon Dumas, Constance Stamatiou, Vernard J. Gilmore, Kanji Segawa og kompagniet

Koreografi: Alvin Ailey

Musik: Traditionelt

Dekorationer og kostumer: Ves Harper. Kjoler til ´Rocka My Soul` redesigned af Barbara Forbes

Lyddesign: Nicola Cernovitch

Program B

The River

Medvirkende: Jermaine Terry. Alisha Rena Peek, Xavier Mack, Hannah Alissa Richardson, Patrick Coker, Deidre Rogan, Solomon Dumas, Coral Dolphin, Christopher Taulog, Isabel Wallace-Green, Michael Jackson, Jr. , Miranda Quinn, Patrick Coker, Caroline T. Dartey, Isaiah Day. Ashley Mayeux, James Gilmer, Christopher R. Wilson, Alisha Rena Peek, Patrick Coker, Samantha Figgins og kompagniet.