De Befriede – Krigen og befrielsen glemmer vi aldrig – eller gør vi?
Næste år 2020 er 75 året for Danmarks befrielse. Derfor har dramatikeren Lucas Svensson gravet dybt ned i Rigsarkiverne og fundet lokalhistoriske fortællinger og mange andre historier frem fra besættelsestiden, som han ønsker at formidle i stykket ”De Befriede”.
Teateropsætningen er at se på Teater Republique på Østerbro. Teater Republique danner den helt rette ramme for stykket ”De Befriede”. Da teatrets store scene gør det muligt for de fire skuespiller Henrik Lykkegaard, Signe Egholm Olsen, Johannes Lilleøre og Anders Budde Christensen at folde sig ud og virkelig indtage scenen.
Ved hjælp af store drejelige skabe på scenen – skabes der rum, intimitet, døre der kan åbne og smækkes og ikke mindst en mindre ramme, hvori de individuelle historier kan formidles mere intimt på den store scene.
Scener fra helt almindelige menneskeliv får kant, når Henrik Lykkegaard, Signe Egholm Olsen, Johannes Lilleøre og Anders Budde Christensen indtager scenen i et fantastisk samspil. Ikke mindst fremstår de også enkeltvis som besættelsestidens tænkende mennesker, der prøver at forstå og skabe mening i deres hverdag under besættelsens dystre lys.
Scenografien på Teater Republique er korrekt samtid fra 1940erne op til 1980erne. Brune retro-møbler fra enhver hipster eller speltfamilie er at finde på scenen, og hvert møbel og beklædning samt gamle billeder og tekster bruges til at fortælle historien med flere virkemidler i et samspil med film-og radioklip, og ikke mindst et stort årstal, der lyser op på scenen. Derved ved publikum altid hvilke årstal, denne scene foregår i.
Der er også en interaktion med publikum, når en af de fire skuespillere tager en pistol frem og peger mod publikum. Publikum rykker sig på sæderne i lettere ubehag over at have en pistol rettet mod sig.
Teaterstykket ”De Befriede”
formidler tiden før, under og efter besættelsen af Danmark.
På den ene side drejer historien sig om, at de 4 skuespillere skal genskabe
drabet på en mand, der findes død på gulvet for på den måde at finde frem til
morderen.
På den anden siden er ” De Befriede” en stykke kulturelt samtidshistorie, der
beskriver tiden under besættelsen i København for ”almindelige mennesker”, der
må træffe deres valg og dernæst leve med deres valg, da befrielsen kommer.
Samtidig er der flere vittigheder og humoristiske scener i stykket.
Men som publikum bliver man for indtryksmættet, og de sjove sætning skaber ikke rigtig den ønskede effekt. Da der ikke gives plads og til til andet end et træk på smilebåndet blandt publikum, for så er næste scene allerede gået i gang.
Historien bag og historierne i ” De befriede” vil for meget og vil have for meget med. Formidlingen er simpelthen for hæsblæsende. De første 10 minutter prøver man som publikum at finde hoved og hale i denne historie, der ønskes fortalt og ikke mindst opklaret. Og denne forvirring med at forstå, sker desværre flere gange under stykket.
En af grunden til forvirringen skyldes at de fire skuespillere har enkeltvis flere roller på scenen. Feks spiller Henrik Lykkegaard både syngende lig, pølsemand, socialdemokrat, Hr. Werner Best, læge, ung forelsket mand. Og der kan endda være flere roller, som ikke er nævnt her. Og dette med de mange roller gælder for alle 4 skuespillere, og som de forskellige roller flettes mere og mere sammen, gør det, det næsten kun svære at huske hvem som spiller hvem.
Virkemidlerne til at fremstå som en ny rolle/figur gøres ofte med skift af en frakke, jakke, uniform eller en hue. Og disse enkle virkemidler bliver nogle gange for små til at man kan genkende den nye og anden rolle.
Omklædningen sker til tider så hurtigt, at man først opdager skiftet til en ny rolle/figur, når scenen er spillet. På et tidspunkt spiller en skuespiller to roller, hvor han tager en hue af og en hue på, og dermed formidler de to forskellige persona.
Der hoppes i tid og sted og ikke mindst synsvinkel. Og der hoppes rigtig meget, så er vi i 1981, så er vi i 1940, så hopper vi frem i tiden igen, og så hopper vi tilbage igen. Så er vi på en bondegård, så er vi på et gerningssted, så er vi i en bil.
Dernæst ser vi synsvinklen fra kriminalbetjentene, der ønsker at opklare en forbrydelse, så er vi ”fluen på en væg” på en bondegård, så er vi i et klasselokale. Der er for mange skift på flere plan, hvilke medfører at dele af historien desværre går tabt.
En forenkling af historien, synsvinklerne eller de mange rolle ville virkelig gøre underværker. Der gives ikke altid plads til publikums refleksion, før næste scene er i gang.
Der kan ikke sættes en finger på selve skuespillet. Dette er fire meget dygtige skuespillere uden tvivl. Skuespillerpræstationerne er på et meget højt niveau, og der er et godt samspil og samklang mellem de fire skuespillere. ”De Befriede” på Teater Republique bliver båret og løftet af stort skuespil. Kulturtid.dk takker for en lærerig forestilling og giver 3 lysende stjerner.
Medvirkende: Henrik Lykkegaard, Signe Egholm Olsen, Johannes Lilleøre og Anders Budde Christensen
Instruktion: Egill Pålsson
Manuskript: Lucas Svensson
Scenografi: Magda Willi
Kostumedesigner: Karin Betz
Tid: 120
minutter
Premiere: 31. Oktober .2019