Filmen ”Onkel” er en smuk og meget fin fremstilling af et stykke dansk kulturhistorie, som sjældent er belyst og set. Instruktøren Frelle Petersen, som selv er vokset op i Sønder-jylland formår at give et meget medrivende indblik i en del af Danmark, man ikke umiddelbart kender så meget til nemlig livet på landet på en gård i Sønderjylland.
Alle skuespillerne er amatører, og det bemærker man virkelig ikke. Især hovedrolle-indehaveren Kris (spillet af Jette Søndergaard) som er pigen/den unge kvinde vi følger, og ikke mindst hendes onkel (spillet af Peter Hansen Tygesen) brænder stærkt igennem med deres karakterskuespil. En af grundende til deres utrolig autentiske og troværdige fremstilling af rollen som Kris og onkel kan være det faktum, at Jette Søndergaard og Peter Hansen Tygesen er niece og onkel i virkeligheden.
Historien er ganske enkel. Pigen eller nærmere sagt den unge kvinde Kris bor på Stenbjerg gård sammen med sin onkel. De to går godt i spænd, og spiser sammen hver dag morgenmad og aftensmad og selve dagen tilbringer de enten i staldene eller med at ordne forskellige ting og sager på gården. Størstedelen af filmen handler om livet for Kris og hendes onkel på gården. I virkelighedens verden er ””Onkel” optaget på Stenbjerggaard ved Tønder, som er ejet af Peter Hansen Tygesen, der spiller onklen i filmen.
Der hvor historien drejer sig er den dag, lokalsamfundets dyrlæge kommer på besøg på Stenbjerg gård for at assistere ved en kalvefødsel. Kris som er stoppet med at læse til dyrlæge bliver tilbudt at blive assistent til dyrlægen. Og da de to er ude for at kigge til en ko på en nabogård, møder Kris den unge korsanger Mike, som også arbejder på en gård, men som ikke ønsker at forsætte med at bo på landet og blive landmand. De to unge mennesker Kris og Mike forelsker sig i hinanden. Og spørgsmålet er: Kan livet for Kris og hendes onkel fortsætte som hidtil, eller …?
Der er en finurlighed over ”Onkel”, og der går et ganske pænt stykke tid inden i filmen, før der overhovedet siges et ord. Det første ord der siges efter små ca. 10 minutters tid er ordet Nutella sagt af onklen i et supermarked. Som publikum bliver man næsten helt overrasket over at høre et ord blive sagt, da man på det tidspunkt næsten går ud fra at filmen må være en stumfilm.
En anden fascinerende finurlighed ved ”Onkel” er at skuespillerne taler og synger på sønderjysk, især Kris taler virkelig sønderjysk, hvilket gør at filmen ”Onkel” har rigsdansk som undertekst, så alle i Kongeriget Danmark kan forstå.
I ” Onkel” refereres der til tidsspecifikke begivenheder, der findes sted, når hovedpersonerne Kris og hendes onkel dagligt lytter til nyheder via TV/Radio ,mens de spiser morgenmad, som publikum kan vi hører dagens nyheder og på denne måde regne os frem til hvornår i den nyere Danmarkshistorien, at filmen ” Onkel” finder sted. Og der er ingen tvivl om at handlingen i ”Onkel” kunne finde sted i 2019, men selve gårdens indretning og nyhederne tyder på 1970-80-90erne.
”Onkel” er ikke som andre film, og den gør den helt speciel dejlig. ”Onkel” er stor kunst ikke på grund af en stærk historie, men mere på grund af filmens rolige udvikling bliver en direkte afspejling og anderkendelse af den rolige udvikling, som der sker for Kris og ikke mindst i hendes forhold til sin onkel. Filmen ”Onkel” giver plads til at skabe indsigt i livet på landet og ikke mindst til at to helt specielle karakterer kan få lov til at udvikle sig på en både sjov, sød og meget rørende måde. Kulturtid.dk takker for en smuk film, og giver ”Onkel” 4 store stjerner.
Medvirkende: Jette Søndergaard, Peter Hansen Tygesen med flere
Instruktør, Manuskript, Fotograf og Klipper: Frelle Petersen
Producere: Marco Lorenzen
Varighed: 106 minutter