Sanger Allan Høier og guitarist Erik Axel Wessberg tegner med deres kabaret ´Benny – Livet er ikke det værste man har´ et nuanceret billede af en af Danmarks meste elskede digtere. Han er folkeeje, og hans tekster kan i et kort øjeblik synes banale. Det er dog kun til det øjeblik, hvor man mærker elegancen i Benny Andersens sprog. Ingen kunne som han lege med det danske sprog ved blandt andet at lade sig inspirere af børn og deres iagttagelsesevne.

Kabareten er en skøn blanding af sang og fortælling om Benny Andersens liv fra fødslen i 1929. Han voksede op i et arbejderhjem og forlod trods boglige evner skolen efter 7. klasse. Det gjorde man i det miljø. Benny blev dog mønsterbryder og tog studentereksamen på kursus, hvor han også skulle møde sin første hustru Signe, med hvem han fik to børn, inden hun mange år senere blafrede af med Andersens ven Halfdan Rasmussen.

Benny Andersen var fra barnsben interesseret i musik – først jazzen og senere sine egne melodier. Trods økonomisk smalhals anskaffede familien et klaver, og Benny fik lov til at lære at spille. Senere kom de evner ham til gode ved spillejobs på barer med deraf følgende alkoholiske fristelser.

Benny Andersen ville også skrive, og det blev til bøger – blandt andet de herlige bøger om Snøvsen. Det store folkelige gennembrud var med ´Svantes Viser´, der i Poul Dissings særegne fortolkning blev kanoniseret som alle mands eje.

Med Svante som alter ego kunne Benny Andersen skildre livets op- og nedture og give plads til de indre dæmoner, der blev nærværende i sørgelige tider og når mængden af portere blev for stor. Allan Høier og Erik Axel Wessberg gav os et genhør med den lyse ´Svantes lykkelige dag´, den humoristiske sang om ´Rosalina´ og endelig den rørende og melankolske ´Svantes svanesang´.

Mange andre sange gennem den 90 minutter lange kabaret blev det naturligvis også til såsom ´Verdensborger i Danmark´, ´Bjørnen vågner´, ´Vennesang´, ´Barndommens land´, ´Hilsen til forårssolen´ og ´Tidseltango´.

Det er noget af et vovestykke at træde i Benny Andersen og Poul Dissings fodspor, for de spiller stadig for vores indre øre. Allan Høier og Erik Axel Wessberg magter opgaven, og de giver os en dejlig nærværende og ikke mindst analog oplevelse. De forvalter opgaven med respekt og med forståelse for, at Benny og Poul lytter med fra oven og er glade for, at vi morer os. De har selv bedt os om det.

Så vi morer os, selv om de er borte.

Benny – Livet er ikke det værste man har på Metronomen på Frederiksberg

Instruktør: Bo Skødebjerg

Medvirkende: Allan Høier og Erik Axel Wessberg

Producent: Teatret OPtimis

Forestillingen er del i CphStage 2023

Varighed: 110 minutter inkl. 15 minutters pause