De er venner af Det Ny Teater, de er venner med hinanden, og så har de været kærester i en fjern fortid og har en datter sammen. Alle kan regne ud, at vi taler om AnnMari Max Hansen og Tommy Kenter. De er et dejligt eksempel på, at alle parforhold ikke behøver at ende i et livslangt fjendskab.

Nu har de indtaget ´Sceneriet´ under ´Det Ny Teater´ med showet ´Love me Kenter´ med tydelig reference til Elvis Presley, der åbenbart havde misforstået sin egen titel. Showet består af hele 19 sange og små sketches om parforholdets glæder og sorger. De er af lidt forskellig tyngde, hvor blandt andet den lille historie om parret, der mødes på en banegård efter mange års adskillelse og ikke har noget at tale om, er noget kedelig. Det er bestemt også meningen, for det er denne kedsomhed, der skildres, men lidt trægt var det.

Anderledes tyngde er der i AnnMari Max Hansens monolog om den ensomme alkoholiker, der drikker under dække af at være livsnyder. Det er sjovt og tragisk på en gang.

Flere historier kredser om misforståelser i parforholdets trummerum. I sketchen om parret, hvor manden har fødselsdag, ender alle bestræbelser i skænderier, fordi hustruen har købt en forkert kage. Denne og flere andre tekster er inspireret af Finn Søeborgs noveller. De er en anelse bedagede, men diverse kærlighedstemaer er selvfølgelig almengyldige.

Tommy Kenter leverer aftenens bedste præstation i historien om den store skuespiller, der skal coache en ung mand, der gerne vil være skuespiller. Her kommer Kenter hele følelsesregistret igennem som arrogant, nedladende og bedrevidende til helt at falde fra hinanden. Imponerende – og den unge Magnus Vagner er sjov som katalysator for historien.

Sød er situationen, hvor det ældre par har været til begravelse og efterfølgende funderer over den døde og hans enke. De er tydeligvis sammen de to, selvom konversationen er en anelse uden mening. Den er dog fuld af kærlighed, og AnnMari Max Hansen udstråler sødme.

Der er genkendelse hos alle, når de to livserfarne kunstnere går på scenen. Deres kunstneriske parløb var i mange år afbrudt af AnnMari Max Hansens virke som virksomhedscoach – en uddannelse hun afsluttede i 2000. Tommy Kenter fik dog lokket hende tilbage til de skrå brædder i 2019, hvor de to med stor succes spillede sammen i ´Spillemand på en tagryg´ på Det Ny Teater.

Parrets musikalitet er ikke til at tage fejl af. Tommy Kenter er en fremragende, kreativ og sjov pianist.  Han har ikke bare lært musikstykker ved hjælp af noder eller via et arrangement. Der improviseres i den grad.

AnnMari Max Hansen har mange udtryk. Hun er sin ikke helt unge alder til trods stadig bevidst om sin skønhed, og hendes specielle øjne drages man stadig af.

Man mærker udstrålingen hos dem begge i de mange sange, de synger sammen eller hver for sig.

THE ALMOST BIG BAND under Jan Glæsels kyndige ledelse er velspillende og supplerer elegant de to optrædende, og især saxofonisten Christina Dahl imponerer. Men i flere numre overdøver orkesteret desværre sangerne.

Sceneriet er et spændende rum at være i med den spektakulære balkon med mannequindukker i flotte rober hele vejen rundt og med et intimt præg. Desværre var der den aften, vi så forestillingen, problemer med lyden, og en generator sagde generende brummelyde, men det kan være, vi bare var uheldige.

Målgruppen for showet er det mere modne og jazzinteresserede publikum, men alle kan være med. Så und jer den lille perle – parret spiller på Sceneriet til den 19. marts og forhåbentlig kommer forestillingen på turné senere.

´Love me Kenter´ i Sceneriet under Det Ny Teater

Idé, koncept og produktion: AnnMari Max Hansen og Tommy Kenter

Medvirkende: Tommy Kenter og AnnMari Max Hansen, Magnus Vagner og Martin Lyngkvist

Kapelmester for THE ALMOST BIG BAND: Jan Glæsel på trompet

Christina Dahl, Morten Vestergård, Søren Nørup, Ole Skipper Moesgård og Roger Berg

Lyd- og lysdesign: John Jonsson og Rune Duelund

Varighed: 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Spilleperiode: 2. til 19. marts 2023 – derefter turné