En koncert under vand pirrer nysgerrigheden. Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre, når musikerne i knap en time skal befinde sig der.
Det har gruppen ´Between Music´ sat sig for at udforske gennem de seneste 10 år, før ´Aquasonic` blev en realitet. Det har krævet intensivt arbejde at få instrumenter til at spille under vand uden at ruste, uden at falde fra hinanden og helst skulle de holde tonearten hver gang, så man havde noget at arbejde med. Der har været eksperimenteret med, hvordan man kan synge under vand. Arbejdet har befundet sig i krydsfeltet mellem kunst og videnskab. Musikerne selv har skullet træne sig op til at holde vejret under vand, og sangerne har lært at synge uden at lave bobler i vandet.
På scenen var opstillet 5 vandtanke i en halvcirkel bagest på scenen, som kunstnerne og deres instrumenter var nedsænket i. I en tank sad sanger og musiker Nanna Bech med sin rotacorda – et instrument inspireret af en drejelire bygget af amerikanske Andy Cavatorta.
I en anden tank indeholdt et veritabelt udvalg af slagtøjsinstrumenter, i et tredje hang asiatiske syngeskåle. Også en såkaldt crystallophone eller en glasharmonika indgik i koncerten, ligesom gruppen har fået bygget en særlig kulfiberviolin. På det forreste af scenen stod fem rør med vand, som musikerne via mikrofoner kunne få til at boble på forskellig vis.
Det fragmentariske lydbillede mindede om lidt uhyggelige meditationstoner, men også hvalernes kommunikation. Stemningen var noget dyster, og vandet i tankene var (bevidst?) grumset. Scenen henlå i halvmørke, så følelsen af at befinde sig under havet var til stede.
Oplagt er det, at Laila Skovmand og Robert Karlsson har befundet sig i et slaraffenland af eksperimenter for at få deres projekt til at lykkes. Det er beundringsværdigt, men hele foretagendet forekom noget introvert og mestendels en elitær klub for musikere, instrument-byggere og videnskabsfolk.
Som publikum var det svært at føle sig inkluderet i projektet, hvis ide ud over at lykkes med at kunne spille under vand, var svær at få øje på.
Kontakt med kunstnerne opstod kun, når de kom op til overfladen for at trække luft.
AquaSonic i Artmaze
Kunstnerisk leder, komponist, musiker/sanger: Laila Skovmand
Medudvikler, musiker/violinist: Robert Karlsson
Musiker/sanger: Nanna Bech
Musiker/slagtøj: Moran Lebars, Ludvig Bøjle Kastberg
Scenemester: John Nyby
Lyddesign og teknik: Roman Komar
Lysdesign: Jesper Kongshaug
Varighed: 55 minutter
Spilleperiode: 31. maj til 2. juni 2024