Er der noget, man kan være helt sikker på, så er det, at Fredericia Musicalteater altid holder kadencen helt 100, når det kommer til det musikalske niveau. Niveauet er højt og river publikum med fra start til slut.

”Murder Ballad” er en undergenre af genren ballader, som – sjovt nok – kredser sig om et mord, enten lige op til eller efter mordet er begået. Fredericia Musicalteaters murder ballad handler om tiden før mordet og om, hvordan tingene hele tiden kun peger i en retning – nemlig mord! Hvem myrdes og hvorfor?

Historien udspiller sig omkring et trekantsdrama mellem Hannah, Tom og Alex. Hannah og Tom lever i et vildt, erotisk og passioneret forhold, der dog mest af alt må sige at være kaotisk. Da Hannah bryder med Tom møder hun i stedet Alex, og der går for alvor ”Villa, Volvo og Vovse” i den. Noget der med tiden får Hannah til at føle sig fanget og kedelig i parforholdet. Da hun igen støder på Tom, møder hun igen den passion og vildskab, som år forinden var med til at definere hende og Toms liv – og dramaet kan for alvor begynde.

Hannah spilles af Fuglsig, der både er dygtig musikalsk og som performer. Hannahs følelser leves ud til fingerspidserne og lader publikum føle hendes lykke såvel som frustration, ulykke og desperation. Overfor Fuglsig ses Anders Gjesing i rollen som den vilde Tom, der bliver billedet på den mand, som alle kvinder drømmer om, men som de alligevel aldrig gifter sig med – simpelthen fordi, at det bliver for vildt og usikkert. Gjesing er vild, rå og sexet i rollen som Tom og forfører både publikum og Hannah på en gang.

Mads Æbeløe, som efterhånden har stået bag bearbejdelse af mange manuskripter i Fredericia, spiller rollen som den stille poet Alex, der forelsker sig i Hannah. Alex giver Hannah den ro hun længes efter, men må alligevel erkende, at det ikke helt er nok. Æbeløe er både sød og rar i rollen som Alex, og man både forstår og føler hans desperation over parfoldet samtidig med, at han formår at vække empati blandt publikum.

Line Staun Jensen agerer fortæller, og det gør hun godt. Hun er både rå og forførende, humoristisk på en Harley Quinn agtig facon – kølig og sarkastisk – og hamrende dygtig med sin stemme. Lige såvel som Gjesing forfører det kvindelige publikum, sendes der lange blikke efter Staun Jensens karakter, når hun nonchalant glider langs med catwalken.

Værd at rose er også bandet under ledelse af Casper Facius. Bandet er virkelig dygtige og bærer rockmusicalen hele vejen til målet i samarbejde med de dygtige sangere. Især Dennis Pedersen på trommer stjæler opmærksomheden, når han flere gange leder publikums blik mod hans lille boks i den ene side af scenen, hvor trommerne for alvor bliver straffet på bedste rockede vis.

Holdet bag ”Murder Ballad” er stærkt, godt, virkelig imponerende dygtig musikalsk og samtidig forførende. Det er derfor heller ikke deres skyld, at man nogle gange tager sig selv i at overveje, hvornår der rigtig sker noget. Selvom hele genren lægger op til, at vi ikke ved, hvornår og hvor mordet sker, så bliver historien en anelse banal og noget, der er set lidt for mange gange før, mens mordet nærmest virker uvæsentligt.

”Murder Ballad” er dog alligevel ikke en spildt aften, for man får lov at opleve nogle virkelig dygtige performere på et teater, der for alvor gør deres for at komme på landkortet igen. Om ”Murder Ballad” helt er nok til det, kan man være i tvivl om.

”Murder Ballad” spiller på Fredericia Musicalteater til og med 3. april.

Medvirkende: Mads Æbeløe, Line Staun Jensen, Anders Gjesin, Anne Fuglsig

Instruktør: Mads M Nielsen

Koreograf: Ernestine Ruiz

Kapelmester: Casper Facius