Selvom det regner, er service, engagement og skuespillernes præstationer i top, når Nyborg Voldspil blænder op for ’Cabaret’, der er årets friluftsspil.
De frivillige kræfter bag et friluftsspil er vigtige og i Nyborg må man sige, at de har fundet et godt hold. Et hold, der med store smil møder publikum en regnvejrsaften og ihærdigt efterlyser publikums pladser, for at kunne sikre sig, at publikums første møde med pladsen ikke ender ud i våde bagdele. Point for det.
’Cabaret’ er en klassiker, som i sin tid havde Liza Minelli i hovedrollen i filmversionen fra 1972. Siden er musicalen opsat adskillige gange og sangene gået verden over. I Jesper Duponts version på Nyborg Voldspil er tempoet måske ikke helt så højt, som man kunne ønske. Første akt virker meget lang versus anden akt, og man sidder lidt med en fornemmelse af, at historien aldrig helt får fat. Det er synd, for de medvirkende gør i den grad deres for at levere alt, hvad de ejer og har.
Og det er dygtige kræfter, der udgør dette års voldspil. Benjamin Holmstrøm Nielsen har været en del af Voldspillet i 13 år – indtil videre lidt i baggrunden – men i år får han endelig lov at have en af de markante og fremtrædende roller som Emcee, der i Holmstrøms version er noget mere queer end tidligere udgaver, noget der klæder rollen, og gør den mere nutidig. Holmstrøms mimik minder af og til om Jim Carreys ’Grinchen’ og han leverer både den klassiske ’Wilkommen’, ’Money Song’ og ’I don’t Care much’ med stor perfektion og dygtighed.
Mikael Korsgaard Larsen giver Cliff Bradshaw nyt liv og tager publikum med på Bradshaws udvikling fra naiv amerikansk forfatter til en ung mand med holdninger og meninger om alt det der sker, og alt det der lukkes øjnene for i Berlin. Hans udvikling og forelskelse i den vilde og vovede Sally Bowles er vel nok et af de stærkeste kort i Jesper Duponts fortælling.
Louise Dencker Rasmussen er ikke nogen Liza Minella – hvilket også er en noget urimelig sammenligning, for det er der vel egentlig ikke mange, der er – men hun klæder rollen musikalsk som Sandy Bowles om end hendes nogle gange lidt for skabagtige version af Bowles i nogle tilfælde virker for overskruet og for overinstrueret.
Merete Beltoft er vel nok årets største stjerne som Fräulein Schneider. Hun gør det i den grad godt som den enlige værtinde, der må træffe sine valg i en politisk og menneskelig svær tid i 30’ernes Berlin. Hendes udvikling og problematikker kommer helt ud til publikum og rører enhver, der sidder på Volden. Hendes versioner af ’So what’ og ’What would you do’ leveres med charme og perfection og hendes samspil med de øvrige er fænomenalt.
Emma Normann Hansen er både forførende, irriterende, naiv og dygtig i rollen som den noget matrosglade Fräulein Kost – en karakter vi vel næsten ender med at elske at hade på grund af hendes tilgang til nazismens opblomstring i Berlin. Hendes og Lasse Raschs (Ernst Ludwig) ’Tomorrow belongs to me’ giver næsten gåsehud, når Nazismens indtager scenen.
Lasse Rasch er en selvsikker Ernst Ludwig, der dog mangler lidt af den seksuelle kant, som karakteren normalt besidder. Om det underspilles eller helt er valgt fra, er svært at sige, men det kan undre, at det ikke fylder mere. På samme måde undrer det, at man har oversat sangene, men holdt fast i originaltitlerne på engelsk.
Sammen med dygtige hovedkræfter og et som altid vanvittigt og morsomt ensemble formår Jesper Dupont at stykke en flot forestilling sammen. Scenografien er ikke så overdådig og imponerende som tidligere år, men den fungerer, ligesom der er tænkt sjove detaljer ind, for at sætte scenen – blandt andet en gammel, skrattende radio, der fører os tilbage til Berlin i 1931. Musikalsk er niveauet højt både sangmæssigt, men også hvad angår det velspillende orkester under ledelse af kapelmester Tuomas Korhonen, der er placeret øverst på scenen, hvorfra de brillerer musikalsk.
Jesper Dupont er kommet godt i mål med dette års Voldspil, alt virker gennemarbejdet og gennemtænkt – helt ned til et virkelig flot program med detaljer om både kostumer og scenografi, men man savner alligevel lidt af det tempo, som Nyborg normalt er kendt for.
’Cabaret’ spiller frem til 12. august 2023 på Nyborg Voldspil.
Instruktør: Jesper Dupont
Koreograf: Peter Friis
Kostumer: Michael Nøhr
Scenograf: Camilla Bjørnvad
Medvirkende: Louise Dencker Rasmussen, Mikael Korsgaard Larsen, Benjamin Holmstrøm Nielsen, Merete Beltoft, Henrik Madsen, Lasse Rasch, Emma Normann Hansen, emil Nielsen, Mads-Emil Frederiksen m.fl.