Hvis du er fan af filmen, dansen og musikken fra filmklassikeren fra 70’erne, bliver du ikke snydt. Allerede fra begyndelsen bliver du opslugt af den gode stemning, når de velkendte toner spreder sig fra højtalerne ud mellem publikum, der er godt med fra start med klapsalver og takt-klappen.
Det høje hår er sat, og du sendes tilbage til en tid, hvor det crappede hår sad stramt med flere ton hårlak, og de små sokker nysseligt var stoppet i stiletterne. Med andre ord; det visuelle udtryk og kostumerne skuffer ikke.
Selve musicalen er en kærlighedshistorie og en fortælling om drømme, at turde gå efter det hele lige meget hvad og venskaber. Historien igennem er måske en anelse tynd, den kommer ikke ordentlig i dybden, men alligevel imponeres man over de forskellige scener og sceneskift, der udspiller sig undervejs, mens de forskellige prøvelser udspiller sig mellem de 2 hovedrolleindehavere.
Der er ikke meget historie i setuppet, men alligevel fungerer det i sin helhed meget godt. Historien er ikke vitterlig dyb, men den er underholdende selvom det i høj grad er dansen, der bærer forestillingen. Skuespillerne gør det godt, men ind imellem oplever man, at de mister pusten, og teksten forsvinder og bliver utydelig.
Silas Holst spiller en god halvkejtet udgave af Nick Hurley, der bliver betaget af den anderledes pige Alex Ownes, der spilles af Sicilia Gadborg. Der er en overraskende god stemme på drengen, der virkelig overrasker med en smuk stemmeføring og indlevelse forestillingen igennem. Samspillet mellem ham og hans medspiller Sicilia Gadborg er overbevisende, og deres kemi får også plads til at udfolde sig gennem de forskellige kærlighedsscener. Følelsen af katten efter musen i deres skuespil og samspil karaktererne imellem er overbevisende og legende. Sicilia Gadborgs rolle har karakter, attitude og kant, dog kan man godt sidde og få følelsen af, at der er mere pige end kvinde over hende ind imellem. Skuespillet kan dog i sin helhed pudses lidt af.
Andre skuespillere som man sidder og har en vis forventning til, er Jimmy Jørgensen, der desværre falder lidt til jorden ved ikke helt at spille overbevisende nok. Samtidig er Ditte Gråbøls mindre rolle dog værd at nævne; hun har en sjov og finurlig karakter, der får et smil frem undervejs.
En anden mindre karakter, der er værd at bemærke og lytte til ikke mindst, er Rikke Hvidbjerg, der spiller den veninde der skubber på, og som selv har drømme om storhed. Selv Robert Hansen er sympatisk og vores alle sammens “hygge onkel” i denne opstilling. Han spiller faktisk overbevisende og meget menneskelig, der får et smil frem på læben et par gange.
Musicalen er hele vejen igennem godt krydret med dans, hvilket er selve essencen i filmen. Koreografien i de forskellige scener er spændende og fungerer optimal hele musicalen igennem. Sidst må nævnes scenografien, der er fænomenal; den fungerer og er gennemført fra første scene, samtidig med at musikken spiller derudaf med velkendte toner fra filmsuccesen. Flere steder havde man dog håbet på engelske tekster eller en bedre oversættelse, da det hurtigt kommer til at virke banalt.
Medvirkende: Sicilia Gadborg, Silas Holst, Ditte Gråbøl, Emil Birk Hartmann, Rikke Hvidbjerg, Gina Marie Hudson, Tara Toya, Robert Hansen, Jimmy Jørgensen, Nastja Arcel, Morten Kjeldgaard, Martin Gæbe, Linnea Stenbeck.
Instruktør: Philip Zandén
Koreografi: Tim Zimmermann
Scenograf: Benjamin la Cour
Music producer og Kapelmester: Joakim Pedersen
Premiere i Musikhuset Aarhus 20. april og i Operaen i København 5. juli.