For første gang i Danmark opfører Det Ny Teater Harvey Fiersteins musical ´Kinky Boots` fra 2013 med musik af Cyndi Lauper. Musicalen er baseret på spillefilmen fra 2005 og har rødder i virkelige begivenheder. Historien foregår i England. Hovedpersonerne er Charlie Price, der mod sin vilje overtager sin fars skrantende skofabrik efter dennes pludselige død og dragqueen Lola eller Simon, der virkelig godt kunne bruge nogle højhælede damesko og støvler til sig og sine piger fra natklubben, hvor de optræder. De skal kunne bære en mands vægt uden at gå i stykker.

Der er et match mellem Charlie og Lola, men deres samarbejde bliver ikke uden sværdslag. Især bliver Lola bestyrtet, da det første par prøvestøvler bliver lavet med lave hæle og i bordeaux. Det er en farve, man kun kan bruge til en cardigan – ikke til støvler, der skal ose af sex. De skal være skinnende røde og have mindst 15 cm hæle. Det er sikkert ingen overraskelse, at historien ender med produktion af røde støvler, og de to herrer på trods af oplagte forskelligheder finder fælles fodfæste til sidst. Det hele falder på plads, da de opdager, hvor meget de har tilfælles. Begges deres fædre synes, deres sønner har været en skuffelse. Det er en genkendelig følelse hos mange.

Han er en flot pige, sagde min mand, da Silas Holst første gang entrede scenen som Lola iført kjole, netstrømper og høje hæle. Det er han i den grad. Han kan bære pailletter, glitterrød læbestift, smukt optrukne øjenbryn og bobbet rød paryk, og så er hans krop i den grad hakket. Han står fuldstændig stramt, hvilket bidrager til det skønne syn. Silas Holst ser dog ikke kun ud. At han danser, kommer ikke bag på nogen. Heller ikke at han synger, men spændvidden i hans stemme er imponerende, når han fra en takt til en anden er i det helt lyse toneleje for i næste sekund at lyde meget maskulin. Silas Holsts præstation er dog meget mere end udvendig glamour. Han giver os et menneske med ar på sjælen, og man forstår smerten, når han synger til sin døende far, der har slået hånden af ham. Her bliver den smukke blå aftenkjole kun baggrund.

Lars Mølsted er Charlie Price, og han er god til at vise de dilemmaer, han står i. Han vil gerne please alle, men det er svært. Han står som en lus mellem to negle – først når han ikke gider skofabrikken, og da han efter faderens død alligevel føler et ansvar for at redde fabrikken og dens medarbejdere. Så bliver hans forlovede Nicola (Nikoline Harriet Breienholt) godt og grundigt tøsefornærmet. Heldigvis står den søde Lauren fra fabrikken klar i kulissen for at trøste. Lauren bliver spillet af Monica Isa Andersen, og hun udstråler sødme og beslutsomhed.

Lolas engle, som optræder med ham på natklubben, er hele seks herrer. De giver den total gas i Lee Prouds koreografi. De skal både danse og synge på en gang, og det hele foregår i et tempo, så man kan blive forpustet bare af at se på dem. Det sidder i skabet for alle danserne, der tegner fem musicaldansere og en enkelt balletdanser (engelske Paul James Rooney).

Paul Farnsworth har lavet dagligdags kostumer til fabriksarbejderne – dog ikke mere end at de kan kaste sig ud i dans. Til Silas Holst og hans engle har Farnsworth generøst kastet sig ud i farver, glitter og former. Hans scenografi er virkelig godt skruet sammen. Fabrikken flankeres af store vægge med snavsede glasvinduer til at understrege trøstesløsheden, og de kan hurtigt rulles ud og give plads til natklubstemning. Anden afdelings boksekamp hegnes ind af reb holdt af de medvirkende. Det gav illusionen om en boksering. Kampen foregik i slowmotion, hvilket bidrog til den spændte stemning mellem de kæmpende.

Historien er naturligvis et indspark i debatten om mangfoldighed både mentalt og fysisk. Her er det til at følge med i pointen, og den kan vi godt tage én gang mere.

Lyseffekterne er flotte og understreger scenografien på bedste vis. Til gengæld er det til tider svært at høre teksten i sangene, og det er en skam, for alle er velsyngende, og det 11 personer store orkester er velspillende.

Med røde høje støvler er der spændt op til lir, og den var premierepublikummet med på. Der blev skrålet fra rækkerne, og mange havde taget temaet op i deres påklædning. Det må have givet genklang hos kunstnerne, at de blev modtaget i den rette entusiastiske ånd.

Forestillingen er fejende flot. Så find en flok veninder m/k, få en cocktail eller to og så skynd jer til Det Ny Teater og se ´Kinky Boots´. I er sikre på at få en herlig aften i selskab med dragqueens og fabriksarbejdere i en forrygende forening.

Kinky Boots på Det Ny Teater

Manuskript: Harvey Fierstein

Musik og sangtekster: Cyndi Lauper

Iscenesættelse og koreografi: Lee Proud

Scenografi: Paul Farnsworth

Medvirkende: Silas Holst, Lars Mølsted, Monica Isa Andersen, Rasmus Fruergaard, Kim Hammelsvang, Martin Skriver, Sebastian Harris, Morten Daugaard, Lasse Dyg, Patrick Svingholm Terndrup, Paul James Rooney, Søren Torpegaard m.fl.

Kapelmester: Jesper Frank Christensen

Varighed: 2 timer og 45 minutter inkl. 20 minutters pause

Spilleperiode: 10. februar til 1. maj 2022