Netop i år er det 40 år siden, at Bahs og Balling søsatte ‘Midt om Natten’ med ingen ringere end Kim Larsen i hovedrollen overfor Erik Clausen. I løbet af de 40 år er filmen blevet en udødelig klassiker og er fortolket i et væld af forskellige opsætning landet over. Albummet er stadig det bedst sælgende i Danmark med cirka 650.000 eksemplarer og sangene er udødeliggjort og vel nærmest en del af enhver danskers musikkatalog.
Netop derfor er det næppe tilfældigt, at MCH Herning Kongrescenter med den erfarne instruktør Jens Frausing ved roret og Teit Samsø i rollen som Benny, har valgt at fortælle netop denne historie. Frausing og manuskriptforfatter Heinrich Christensen lægger sig tæt op af det originale forlag med blandt andet en til en replikker, men giver også lov til ny leg.
Første akt kommer noget rodet fra start og selvom hele situationen omkring rømningen af ejendommen, hvor de unge Bz’ere har slået sig ned, skal og er kaotisk, så får forestillingen en både lidt flad og rodet start. Det er synd, for netop starten på historien bør ligge lige til højrebenet og danner desuden fundamentet for publikums videre oplevelse. Blandt andet gør de mange sceneskift første akt til en rodet affære, og det er synd for de ellers dygtige kræfter, der med Teit Samsø i førertrøjen giver alt, hvad de har i sig for at fortælle en god historie.
Heldigvis tager historien og opsætningen noget mere form og fart i anden akt, og den følelse man gik fra første akt med forsvinder stille og roligt. Sceneskift bliver færre og de digitale skærme, der udgør en stor del af scenografien, bliver mere elegant brugt og fylder dermed mindre på scenen.
At Teit Samsø er en dygtig musicalperfomer, hersker der næppe nogen tvivl om. Hans charme og professionalisme rammer selv de bagerste i den store konferencesal og især Bennys kamp med skammen over ikke at forsvare sine kammerater bliver et af forestillingens stærkeste elementer, når han synger Kim Larsens version af ‘Kringsat af fjender’, mens Rockelderen i skikkelse af Marc Olsen giver ‘Rabalderstræde’ for fuld udblæsning. To kontraster, der giver en helt særlig stemning.
Daniel Høi-Nielsen spiller Bennys evigt ukuelige ven Arnold – en rolle der i sin tid blev spillet af Eric Clausen. Høi-Nielsen formår at afspejle Arnolds lune, evige gåpåmod og humor krydret med en noget større virkelighedssans end resten af bz’erne – og Benny! Sammen med Kathrine Holmboe i rollen som Kranen, giver han en skøn og humoristisk version af ‘Gør mig lykkelig’, mens har formår at få hele publikum med på ‘Fars gris’. Værd at nævne er dog også Daniel Høj-Nielsen og Teit Samsøs kemi. Deres kærlige drillerier og harmonien på scenen gør venskabet mellem Benny og Arnold ægte på godt og ondt, og udgør en ret væsentligt rolle i historiefortællingen.
Laura Wildt er en sød og dygtig Susan Himmelblå, der kæmper med sin pligtfølelse overfor sin far, kærligheden til Benny og trangen til at rejse væk. Wildt stemme er fantastisk og klæder i den grad Gasolin og Kim Larsens sange.
Forestillingens ukronede konge er Martin Preisler i rollen som Tusindfryd, hvor især hans version af Pianomand måske er en af de smukkeste, der længe er hørt, men hvor også hans afsked med Spacy med sangen ‘De smukke unge mennesker’ rører hele salen. Der er en vis portion af rå styrke i Preislers måde at fortolke sangene, og det giver noget nyt og lækkert til både sangene og figuren.
Marc Olsen spiller både Charles, Kurtzen og Rockerlederen. Alle tre roller klarer han med bravour. Han er virkelig underholdende og ulækker som Charles, men det er dog især hans rolle som rockerleder, der skiller ham ud. Han er decideret ond og led og man får nærmest ondt i maven af slåskampen på baren – mere end man nogensinde fik det af filmen. Rockerbandens ankomst skaber røre, og de er lige så modbydelige, som det er tænkt.
Der er mange skønne karakterer med i forestillingen og umuligt at nævne dem alle. Skal enkelte fremhæves, er det dog blandt andet det homoseksuelle par Knold og Tot spillet af Kristoffer Mundbjerg og Tobias Gräs Arentoft. Det er et godt twist til fortællingen, at også denne gruppe repræsenteres, og at Arentoft og Mundbjerg gør det på så sød og kærlig en måde er jo kun prisværdigt. Flere fra ensemblet leverer flotte præstationer både musikalsk og koreografisk, og underholdningsværdien er i top – blandt andet når de må forlade Kranen til fordel for Arnold og akkompagneres af ‘Yummi Yummi’.
Bag forestillingen står et virkelig velspillende og dygtigt orkester, hvor især guitaristerne må fremhæves (af programmet fremgår navne ikke). De giver den alt, de har, så selv Kim Larsen ville være stolt. Netop derfor er det ærgerligt, at nogle af de medvirkende ikke altid formår at holde tempoet i forhold til den takt, orkestret slår an. De kommer dog som regel hurtigt efter det.
Anden akt og fantastiske kræfter på scenen (og bag) reder forestillingen og sørger for, at man går derfra med Kim Larsens udødelige klassikere på hjernen. Alle sejl er sat til helt ned til stunts, hvor man har fået kyndig hjælp af Lasse Spang Olsen og forestillingen skal nok blive en succes, som det vel efterhånden er en vane i Herning.
‘Midt om natten’ spiller i MCH fra 5. april 2024.
Originalt manuskript: Erik Balling, Henning Bahs og Kim Larsen
Tekst og musik: Kim Larsen og Gasolin
Instruktør: Jens Frausing
Koreograf: Jacob Andersen
Kapelmester og korleder: Rasmus Steenberg
Kostumer: Elsebeth Hede
Medvirkende: Teit Samsø, Daniel Høi-Nielsen, Marc Olsen, Laura Wildt, Martin Preisler, Judith Hedager, Kathrine Holmboe, Tobias Gräs Arentoft, Søren Uldum, Kristoffer Mundbjerg m.fl.