Der er for alvor skruet op for disco, glitter, højt hår og vild koreografi, når One and Only Musicals byder op til dans med ‘Saturday Night Fever’ i Falkoner Salen og senere hen i Vejle.
Rollen som John Travoltas ikoniske Tony Manero med de vilde dansemoves, smidige hofter og kække gang deles mellem et af den danske musicalverdens hotteste navne, Silas Holst, og tidligere solodanser ved Den Kongelige ballet, Alban Lendorf (til premieren Holst).
Det er ikke første gang, at Silas Holst spiller rollen som Tony Manero, og det bliver da også sidste gang, da han stopper som danser fra næste år efter flere års succes og et væld af hovedroller i dansk teater. Det er da også en yderst oplagt Holst, der indtager scenen og både synger, danser og charmerer sig ind i publikums hjerter.
Alban Lendorf er en mere eftertænksom i rollen og tillægger Tony Manero kant og identitet. Det er et godt take på rollen, og det fungerer faktisk rigtig godt, at Lendorf modsat Silas Holst ikke selv synger men i stedet gør brug af de dygtige sangere og i stedet danser helt eventyrligt. Lendorf giver den oprindelige karakter mere kant og formår at bevise, at han ikke kun er balletdanser men også skuespiller.
Flere kendte navne inden for revy er castet til denne version af ‘Saturday Night Fever’. Udover Jeanne Boel som Tony Maneros skønne italienske Mama, kan man opleve Christine Astrid (Svendborg- og Aarhusrevyen) som Anette, der ihærdigt forsøger at få skovlen under Tony. Christine Astrid gør det egentlig ganske glimrende, omend hun kæmper lidt med koreografien – det er synd, for det bliver for tydeligt og påvirker rollens elegance.
Josefine Tvermoes er et forholdsvist uprøvet blad i de store musicalopsætninger, men er sød og irriterende arrogant på samme tid som Stephanie Mangano, der kæmper for at bryde fri af Brooklyns klør og opnå noget mere og større. Hun gør det godt og har en rigtig fin stemme, der sagtens kan leve op til resten af holdet.
Det er dog især herresiden, der får lov at shine; blandt andet i form af Christopher Rørmose som Double-J, Patrick Terndrup som Joey og ikke mindst Søren Torpegaard Lund som Bobby-C. Drengene kommer lidt sløvt fra start, men indhenter det hurtigt – måske især Torpegaard, som for alvor lader publikum føle hans desperation og frygt.
Det er et vanvittigt skarpt og energisk ensemble, der med Silas Holsts koreografi sætter gang i festen. Især lægger man mærke til Simon Glæsel, hvis energi altid smitter af på både hans kollegaer såvel som publikum. Hvis du ikke er i godt humør inden, du ser Glæsel på scenen, så er du det i hvert fald efter. Han er en gevinst for enhver musicalopsætning, og man forstår godt at han ofte er at finde i diverse opsætninger.
Historien bag forestillingen er måske ikke verdens mest indholdsrige eller unikke og indeholder lidt flere sceneskift end hvad godt er, men en flot scenografi fra Simon Higletts hånd, Silas Holst koreografi, Line Krogholm og Ilang Lumholts skønne sangstemmer, et overlegent band og ikke mindst en masse god musik og nostalgi lægger op til en god aften i godt selskab.
‘Saturday Night Fever’ spiller i Falkonersalen og senere i Vejle Musikteater fra 23. oktober 2024 samt Holstebro Teater fra 6. november 2024.
Instruktør: Pelle Nordhøj Kann
Koreograf: Silas Holst
Scenograf og kostumedesigner: Simon Higlett
Medvirkende: Silas Holst/Alban Lendorf, Josefine Tvermoes, Christine Astrid Nielsen, Søren Torpegaard Lund, Cristopher Rørmose, Patrick Terndrup, Ole Boisen, Jeanne Boel, Stanley Bakar, Søren Bang, Nastja Arcel, Simon Glæsel m.fl.
Sangere: Line Krogholm og Ilang Lumholt.