Musikken fra Vejle Symfoniorkester sætter stemningen fra første toneanslag og fører publikum gennem et potpourri af sange og melodier fra 1954’ernes Sommer i Tyrol blandet med den oprindelige operette fra 1930. Scenen er sat og ind kommer en ung og noget forvirret fuglekigger – inspireret af Paul Hagens lettere uheldige fotograf.
Modsat Paul Hagens karakter spiller fuglekiggeren i skikkelse af Ann Charlotte B. Madsen en lidt større men absolut ikke mindre sjov rolle i hele fortællingens store forvirring. Skuespillerne er om end der er tale om amatørteater virkelig dygtige og stærke kræfter. Sangniveauet er ekstremt højt og du glemmer, at det er glade amatører, der bevæger sig rundt på scenen. Især Nicoline Thune Rasmussen sætter standarden ret højt, hendes stemmer er stærk og flot og lever i den grad op til alle publikums forventninger. Det samme gør Jonas Østergaard Pedersen i rollen som Leopold, en skøn og kæk figur. Dog bliver Pedersens version af Dirchs karakter måske nogle gange en anelse for sjov, men dette kan lige så væld skylde instruktørens indflydelse. For at redde Josepha og Den Hvide Hest, da Kejser Franz Joseph melder sin ankomst, iklæder Leopold sig superheltedragten og starter et medley af diverse klassiske melodier fra diverse film. Ideen er god, men kunne med fordel have været begrænset til færre numre.
Også Sabrina Koch i rollen som den til lejligheden opfundet rolle, Annelise – datter af Fabrikant Julius Müller er skøn og sød i rollen som den forelskede unge pige, der gør alt for at hjælpe lidt til, at hendes fars humør forbedres. I samspil med Peter Burgaard som Eric Siedler er de to et godt match. Burgaard charmerer ikke kun Annelise men hele salen, når han forsøger at gøre kur til den ellers i starten noget afvisende unge pige. Også parret Clara og Sigismund Sülzheimer er en fantastisk match, der udgøres af Ann Charlotte Madsen og Kasper Kragh Nielsen. Begge karakterer synes lettere generte men deres forhold blomstrer stille og roligt i takt med, at de bliver mere og mere trygge ved hinanden. Madsen leder i den graf tankerne tilbage på Lone Hertz – ikke kun af ydre – men også for hendes yndige, forsigtige og søde spillestil. Især hendes læspen er skøn. Kragh Nielsen er charmerende i rollen som Sigismund og har en udstråling, der når hele vejen ud over scenen.
Aftenens favorit bliver dog Benny Nielsen Qvist i rollen som den noget negative Fabrikant Julius V. Møller, der til lejligheden kommer fra Vejle og meget hellere ville tilbringe sin ferie i Juelsminde. Qvist er skøn i rollen som den noget mavesure fabrikant og hans kommentarer og observationer, der synes mere eller mindre tilfældige bidrager i høj grad til fortællingens underholdende side. Qvist ligger dog i skarp konkurrence som aftenens bidragsyder med den unge William Dalsgaard Johansen i rollen som Micki. Johansen er virkelig dygtig og naturlig på scenen trods sin unge alder og har et fantastisk samspil med de øvrige medvirkende.
Sommer i Tyrol er et samarbejde mellem Vejle Musikteater og Vejle Musicalteater og er uden tvivl en tur i teatret værd; især fordi det er virkelig velspillet, er skabt på baggrund af en fantastisk dejlig koreografi og ikke mindst scenografi og fordi Vejle Symfoniorkester er et fantastisk kort at have på hånden til netop denne slags musik. Dog skal man have for øje, at denne version lægger sig tættere op af den oprindelige operette fra 1930 end den danske filmklassiker fra 1964.
Instruktør: Jens Frausing
Kapelmester og Dirigent: Anne Cathrine Kielland Lund
Koreograf: Jacob Phillip Andersen
Kostumedesigner: Agnethe Vestergaard
Medvirkende: Nicoline Thune Rasmussen, Jonas Østergaard Pedersen, Benny Nielsen Qvist, Sabrine Koch, Peter Burgaard, Kasper Kragh Nielsen, Kaj Aagard, Ann Charlotte B. Madsen, Annika Svane Stjernholm, William Dalsgaard Johansen m.fl.