Det kan være svært at overgå sig selv, når man sætter barren højt, og selvom Nyborg Voldspil med ”Vi maler byen rød” ikke når helt derop, hvor de har præsteret de seneste to år, de har spillet, så forlader man voldanlægget med et væld af gode og fængende melodigrandprix-hits på hjernen – faktisk er man nødt til lige at finde dem på Spotify, når turen går hjemover – og en stor respekt og begejstring over alt det, som frivillige kræfter lægger i årets voldspil.
I disse tider tør man næsten ikke sige det, men vi vover alligevel pelsen og konkluderer, at Nyborg Voldspil i år er drengenes. Om end der er rigtig mange dygtige kvindelige kræfter på scenen, så bliver det drengene – og især trekløveren Keld, Kenny og Tommy (Sebastian Holm, Emil Nielsen og Sigurd Thomasen) – der løber med opmærksomheden. Deres sang og performance er fænomenal og samspillet eminent, faktisk sidder man næsten med ondt i maven, når man i et kort øjeblik kalder dem amatører. Det er før set, at netop Nyborg Voldspil danner fundament for det, der senere bliver til dygtige musicalperformere, og netop disse tre er ingen undtagelse – her er et potentiale gemt, som man kun kan håbe, får lov at udvikle sig endnu mere. Nielsen springer dog lidt ekstra i øjnene på grund af blandt andet hans ageren og mimik, der flere gange minder en om den typiske disney-figur, der er placeret i historien, for at give den lidt ekstra humor og kant.
Pigerne kan dog også være med; i rollerne som Birthe, Lonnie og Lecia ses Bella Summer, Kirstine Rosenkilde og Emile Ghajariah Nielsen, der leder tankerne tilbage på de smarte og knapt så omfavnende piger fra Pink Lady (”Grease”). Hver især karikerer de tre helt forskellige typer, der dog alligevel finder fællesskab i at være de smarte og populære piger. Summer er tåkrummende god som den noget arrogante og i virkeligheden usikre Birthe, Ghajariah sød og særdeles køn i rollen som Lecia, der måske mere er medløber end noget andet og Rosenkilde er fantastisk castet i rollen som den knap så kloge Lonnie, der ”tp” ikke har styr på smarte forkortelser eller særlig meget andet.
Værd at nævne er også Simon Skytte Laursen og Lærke Enevig Holst i rollerne som Søren og Kirsten. Laursen som den lidt mere stille og tilbagetrukne dreng, der er evigt forelsket i Kirsten, der ikke helt kan gennemskue hans kærlighed til hende. Deres samspil er fænomenalt, og man bliver forelsket i tanken om, at Søren og Kirsten får hinanden.
Nyborg Voldspil kan noget med ”de små roller”, selvom hovedrolleindehaverne gør det godt, er det alligevel netop disse roller, som man husker, når man går derfra. I rollen som klassens lærer Vivian ses Vivian Edelborg, der ganske enkelt leverer en fantastisk præstation, som den noget pressede lærer, der i den grad har sit hyr men en flok uvorne unge mennesker. Hendes hysteri og desperation er fantastisk, grinagtig og underholdende, og det lyser ud over scenen hvor meget, Edelborg elsker dagene på Nyborg Voldspil.
Også Benjamin Holmstrøm Nielsen i rollen som Anders og hans noget utiltalende og nærmest psykotiske kæreste Susanne, spillet af Iben Tange Beuchert er fantastiske. Holmstrøm leverer ”Video Video” til UG, mens Beuchert er sublim som den noget hysteriske Susanne, der har en noget lemfældig omgang med sandheden såvel som virkeligheden. Man griner af hendes hysteri, men får samtidig helt ondt af den meget sympatiske Anders, der ikke helt formår at sige fra og virkeligheden bare gerne vil dyrke sin passion – video.
Jens Jepsen og Vivian Birk udgør i og for sig rammen om fortællingen, da det netop er deres historie, der fortælles. Selvom begge gør det godt, kan man godt ærgre sig over, at i hvert fald Jens Jepsens store potentiale ikke får lov at folde sig mere ud. De beviser dog begge deres værd, når de leverer ”Skibet skal sejle i nat”, der både bevæger og rører publikum.
Årets dansere er fantastiske. Der er styr på ethvert trin, og deres timing er perfekt. Især Anton Skanning Thomsen stjæler billedet med sin charme og indlevelse og evnen til at føre hvert enkelt trin helt ud i fingerspidserne. Sammen med en af de kvindelige dansere udgør han billedet til ”Dansevisen”, der i samarbejde med Merete Beltofts flotte udgave af Grethe og Jørgen Ingemanns udødelige klassiker bliver et af de smukkest fremførte numre denne aften.
Det synes næsten umuligt ikke at fremhæve samtlige medvirkende. Alle er en fryd på scenen og gør det fantastisk. Om end historien måske synes en anelse tynd eller i hvert fald som noget, der er set tidligere, så har Rasmus Mansachs formået at koble et væld af melodigrandprixnumre på historien, så man skulle tro, at de var skrevet direkte dertil. Alle numre leveres med en perfektion, der i den grad giver professionelle kræfter baghjul, godt bakket op af skønne kostumer, højt hår, fantastiske melodier og skønne stemmer.
”Vi maler byen rød” spiller på Nyborg Voldspil til den 7. august 2021.
Manuskript og Instruktør: Rasmus Mansachs
Sanginstruktør: Johnny Jørgensen
Koreograf: Simone Svane
Scenograf: Malene Højme Ilskov
Kapelmester: Mads Lunde
Medvirkende: Sigurd Thomasen, Bella Summer, Emil Nielsen, Kirstine Rosenkilde, Sebastian Holm, Emile Ghajariah Nielsen, Simon Skytte Laursen, Lærke Enevig Holst, Benjamin Holmstrøm Nielsen, Marine Pedersen, Augusk Mark Nilsson, Maria Kronborg, Hanne Andreasen, Frederikke Dencker Rasmussen, Iben Tange Beuchert, Vivian Edelborg, Merete Beltoft, Jens Jepsen, Vivian Birk, m.fl.