Malmø Opera med danske Michael Bojesen ved roret indleder sæsonen 2018/19 med Leonard Bernstein, Jerome Robbins og Stephen Sondheims moderne klassiker West Side Story fra 1957.
Det hele foregår i New York i 1950-erne, hvor gadebanderne Jets og Sharks rivaliserer. Det er puertoricanerne mod de europæiske indvandrere, så der er rigeligt med mentalt sprængstof blandt de unge mennesker. Som om det ikke er slemt nok, forelsker Tony og Maria sig. De er fra hver deres slæng, og så starter balladen for alvor i dette Romeo og Julie drama, for ingen andre end de to er fans af det koncept. Alle parter har politiet efter sig og mod sig, og denne ordensmagt er ikke forstående.
I 100-året for både komponisten Leonard Bernstein og Jerome Robbins, der lavede den oprindelige koreografi med tillæg af Stephen Sondheims sangtekster, er det oplagt at opføre West Side Story. Historien er evig aktuel, og handlingen kunne nærmest lige så nemt være foregået i Malmø eller i København 2018.
Yndige Frida Johansson er Maria, og hun har en sødme i sin klassisk skolede sopran, så vi alle forstår Tonys forelskelse. Anton Zetterholm er kær som Tony, der højt oppe i stilladset synger om sin kærlighed til Maria.
Der er en speciel stemning over West Side Story og et look, der ikke lader en i tvivl om, hvilket univers, vi befinder os i. Steffen Aarfing har lavet en genial scenografi med ståltrapper og hegn, som drejer og oplyses for at understrege stemningen, der bliver tiltagende dyster, som kampene tager til og til sidst får dødelig udgang. I bryllupsforretningen svæver hele 12 lysende brudekjoler ned fra loftet, og den romantiske stemning er allesteds nærværende, når Tony frir til sin Maria.
Signe Fabricius har leveret sit bud på dans til Bernsteins udødelige musik, og det er der kommet en moderne og vibrerende hurtig koreografi ud af – godt hjulpet på vej af den til stadighed drejende scene. Der hentes moves fra blandt andet hiphoppen og jitterbuggens verden, og de ildevarslende knips med fingrene fra originaludgaven er bevaret.
Hele crewet af dansere er gode, men lysende står dog Suad Demirovic, der spiller Marias bror Bernardo. Han er veldansende og har en rå og sexet udstråling.
Kasper Holten har påtaget sig opgaven med at iscenesætte løjerne, før han sætter sig i chefstolen på Det Kongelige Teater i København. Han har klaret det med flyvende faner og har sat et godt og professionelt hold til at formidle både musik, dans og sang, og mange er taget med fra Danmark. Der synges til gengæld på svensk (og ikke på engelsk, som man tit gør), og selv om Jason Diakités oversættelse er god, kan man godt savne originalteksten en smule. Teksten kører lige under scenen og over det velspillende orkester, dirigeret af Magnus Fryklund.
Forestillingen er helstøbt og gennemmusikalsk, så der er al mulig grund til at krydse sundet.
Premiere 31. August. Der spilles til 16. december 2018.
Komponist: Leonard Bernstein.
Idé: Bernstein og Jerome Robbins.
Manuskript: Arthur Laurents.
Sangtekster: Stephen Sondheim.
Dirigent: Magnus Fryklund.
Medvirkende: Anton Zetterholm, Frida Johansson, Patrik Riber, Kitty Chan, Sara Lehmann, Suad Demirovic, Oscar Pierrou Lindén og Alvaro Estrella m.fl.
Forestillingen varer 2 timer og 40 minutter.