Dette års forestilling på Opera Hedeland er Bizets opera fra 1875 Carmen om den fyrige og lidenskabelige tobakspige Carmen, der fordrejer hovedet på mændene. Det bliver værst for hende selv, for den forelskede Don José kan ikke holde det ud og stikker hende ihjel, da han indser, at hun er mere til toreadoren Escamillo, og at han ikke kan vinde hende tilbage. Der er romantik og drama for alle pengene. Det er moral mod umoral personificeret i Carmen og Michaela, der er de to meget forskellige kvinder i Don Josés liv. Carmen lader sig styre af sine drifter og vil ikke bindes, mens Michaela vil Don José og hans mor. Michaela forsøger, hvad hun kan for at få Don José ud af Carmens klør, men forelskede mænd tænker ikke klart. Fronterne er trukket op, så man kan forstå det.
Operaen har dejligt mange ørehængere, der kommer i en lind strøm gennem hele forestillingen, og så er man jo godt begyndt. Det er en sikker vinder hos de fleste af os, for alle kender musikken og kan nynne med. Historien er fyldt med besværlige forviklinger som i mange operaer, men det gør ikke noget. Carmen har appel til os alle, og vi gyser og tiltrækkes af hendes forførende natur.
Andrea Pellegrini er et oplagt valg til hovedpartiet som Carmen. Hun synger som en drøm, og hun ser vidunderlig og sexet ud. Det er i det hele taget på damesiden, at esserne tages hjem. Yana Klein er utrolig som Michaela, og tobakspigerne Frasquita og Mercedes sunget af Sibylle Glosted og Ingeborg Børch er både velsyngende og sjove.
Magnus Vigilius er overbevisende som den forblændet forelskede Don José, mens Lars Møller som Escamillo trods flotte pink toreadorstrømper ikke ramte tonerne hele vejen igennem.
Scenografien består for en stor del af grove sten strøet ud på arenaens gulv. En stort transportbånd er opstillet i den ene side, og på bagscenens tag stiger orange røg op fra tobaksfabrikken. Orkesteret, flot dirigeret af Christian Kluxen, sidder overdækket i baggrunden, som de plejer, men der er ved årets forestilling lidt mere udsyn til dem.
Scenografien fungerer fint, men er lidt kedelig. Til gengæld var mylderet af biler i arenaen imponerende – med både militærjeep, folkevognspickup og hvid fiat, som den flamboyante toreador Escamillo springer ud af.
Lyden gik – bortset fra en enkelt gang sprutteri fra lydanlægget – flot igennem fra både orkester og sangere, og det er en bedrift ude i det fri.
Opera Hedeland er et fantastisk sted, der er styr på logistikken omkring afvikling af trafik, spisning og adgangsforhold til den flotte tilskuerarena. Der er ikke noget at sætte en finger på, og der er rigeligt med venligt personale til at vise en til rette. Mange tilskuere gør det oplagt til en fest at tage til årets forestilling i Opera Hedeland. Der er tale om en totaloplevelse, hvor både kulinariske, sociale og kulturelle strenge bliver rørt ude i fri natur. Udsigten fra arenaen med sø og ø i baggrunden er spektakulær, og skiftet fra lys aften til totalt mørke bruges i forestillingen.
Da mørket faldt på, var de medvirkende iført fakler, hvilket gav en hyggelig stemning, før et flot fyrværkeri afsluttede aftenen. Når vejret holder, er Danmark et dejligt sted til udendørs teater. Der er en chance igen den 16. og 17. august for at opleve Carmen.
Komponist: Georges Bizet
Libretto: Henri Meilhac og Ludovic Halévy
Instruktør og konciperende scenograf: Runar Hodne
Dirigent Christian Kluxen
Kormester: Filipe Carvalheiro
Kormester, drengekor: Egil Kolind
Kostumer og konciperende scenograf: Elisabeth Holager Lund
Lysdesigner: Mikael Sylvest
Lyddesign: Claus Pedersen
Orkester: Opera Hedelands Festivalorkester
Kor: Opera Hedelands Festivalkor og Roskilde Domkirkes Drengekor
Medvirkende: Andrea Pellegrini, Magnus Vigilius, Yana Kleyn, Lars Møller, Sibylle Glosted, Ingeborg Borch, Jonathan Koppe, William J. Pedersen, Jacob Bloch Jespersen og Frederik Rolin
Varighed: 2 timer og 45 minutter inkl. pause.
Premiere: den 9. august. Forestillingen spiller også den 16. og 17. august.