Verdis `Don Carlos´ fra 1867 er i denne opførelse ført op til Francos tid i Spanien, hvilket ses på kostumer og scenografi. Imidlertid er handlingen som i originalhistorien om Kong Filip II, hans søn Don Carlos og Dronning Elisabeth. Der er et intrikat spil mellem de tre. Det havde været meningen, at Elisabeth og Don Carlos skulle have været gift, men storpolitik tvang Elisabeth til at gifte sig med Filip. Dette på trods af, at Don Carlos og hun var forelskede, og at de ikke efterfølgende har kunnet glemme hinanden. Stemningen mellem de tre er derfor lidt anspændt for nu at sige det mildt. Filip er ikke dummere end han kan føle, at Elisabeth nok er gift med ham, men at hun ikke har følelserne med. Don Carlos er tynget af sin hjertesorg. De to forelskede holder dog stand og bliver på dydens smalle vej. Det er bare en af de utallige intriger, den mere end tre timer lange opera indeholder. Der er storpolitik på tværs af landegrænser, der er den katolske kirke og dennes stor-inkvisator, ligesom hofdamen Eboli både har haft en affære med kongen og er varm på Don Carlos. Det er derudover svært for Don Carlos at vide, hvem han kan stole på – især hans ven Rodrigo (fantastisk sunget af Gihoon Kim) spiller muligvis på flere heste.

Stephen Milling sang ved premieren det store parti som Kong Filip. Han har en imponerende stemme, en imponerende fremtoning og ditto udstråling. Man kan føle magtmennesket, der er gået for nær og sårbarheden, når han gribes af tristesse over, at Elisabeth aldrig vil få ægte følelser for ham. Gisela Stille er vidunderlig som Elisabeth. Man kan mærke, hvordan hun martres over ikke at kunne give sig hen til Don Carlos. Kemien mellem hende og Don Carlos er til at tage og føle på, og man tror på, at Matthew Whites unge og idealistiske Don Carlos og hun er forelskede. Hun repræsenterer fornuften og bliver ved med at kalde ham søn, mens han er i sine følelsers vold og hverken kan forlige sig med, at han ikke skal være sammen med sin elskede og at hans rival er hans egen far. (Det er godt nok heller ikke fedt).

Gio Formas scenografi og D Woks videodesign skaber et forunderligt univers af kongeligt palads, moderne sovekammer og et udendørs scenario med et betonmausoleum. Samme mausoleum har ornamenter af menneskekroppe. De ligner fuldstændig sten, men viser sig at være sangere. Det giver en uhyggelig effekt. På bagvæggen er store guldrammer, hvor malerier af spanske malere åbenbarer sig. Både Velasques portrætter og Picassos Guernica toner frem. Det skaber en helt særlig stemning, når royale portrætter og krigens gru åbenbarer sig. Flere gange kører en kongelig bil ind på scenen, og det er altid stort, når køretøjer er med i en forestilling. Udtrykket er moderne, men hvorfor historien er rykket frem til Francos tid, bliver aldrig helt klart.

Opsætningen byder på store optrin, hvor operakoret brillerer. Der er godt med talentmasse i det kor. Det er ikke kun skønsang, medlemmerne præsterer. De kan også agere og danse med en humor, der altid når ud over rampen. Tak for dem og korsyngemester Steven Moore!!

Jordan de Souza svingede dirigentstokken over Det Kongelige Kapel, og det var en nydelse.

Verdi var troende katolik, men havde sine tvivl om Den Katolske Kirke, hvilket kommer til udtryk i gestaltningen af stor-inkvisatoren, der har alt for meget magt.

´Don Carlos´ er med sine både personlige og politiske intriger et overflødighedshorn af indtryk både qua historien og musikken, så der er god grund til at sætte nogle timer af og opleve den gamle opera.

,

Don Carlos

Musik: Giuseppe Verdi

Medvirkende: Stephen Milling, Matthew White, Gihoon Kim, Roberto Scandiuzzi, Kyungil Ko, Gisela Stille, Aytal Shikhalizada, Marlene Metzger, Elmas Mehmet, Jacob Skov Andersen, Nia Coleman

Operakoret ved korsyngemester Steven Moore

Det kongelige kapel med dirigent Jordan de Souza

Librettist: AntonioGhislanzoni og CamilleduLocle

Iscenesættelse: Davide Livermore

Scenograf: Gio Forma

Kostumedesigner: Mariana Fracasso

Lysdesigner: Antonio Castro

Videodesigner: D Wok       

Varighed 3 timer og 30 minutter inkl. 1 pause

Spilleperiode: 8. september til 19. oktober 2024