Det Kongelige Teater er i en stime af værker med kropsdele, der bliver skilt fra en menneskekrop. ”Næsen” er dog ikke så barbarisk og drastisk som en meget omtalt premiere i Skuespilhuset forgangne uge. Her er der ”kun” en næse, der på mystisk vis forsvinder, men det kan sandelig også være nok, og det skal nok ikke tages helt bogstaveligt, om end det ser sådan ud. Næsen stikker simpelthen af og får nøkker, da den endelig vender tilbage – har man hørt magen?
Operaen fra 1927, der blev skrevet af Dmitrij Sjostakovitjs, da han kun var 22 år, bygger på Gogols novelle ´Næsen´ fra 1836. Handlingen foregår i St. Petersborg/Leningrad, hvor bureaukraten Kovaljov bliver barberet hos den let fordrukne barber Jakovlevitjs. Barberen finder til sin store skræk en næse i et friskbagt franskbrød. Barberens kone beordrer ham til at skille sig af med næsen. Det lykkes, men det bliver opdaget af politiet, så barberen må med på stationen til et ret voldeligt forhør. Kovaljov på sin side vågner op og opdager, at hans næse er væk. Han går til katedralen og beder om, at næsen kommer retur. I katedralen møder han næsen, som nu har tiltaget sig en højere rang! Kovaljov melder derefter det mærkværdige forhold til Politiet, der ikke tror ham. Politiet forfølger alligevel sagen og finder næsen, der er ved at stikke af til udlandet. Næsen bliver sendt tilbage til Kovaljov, der dog ikke kan få den sat fast i ansigtet igen. Kovaljov vågner op en morgen, og hans næse er lykkeligvis vendt tilbage og sidder på sin vante plads, og ro og orden er genoprettet.
Det er en sindssyg handling, som selvfølgelig ikke skal tages for pålydende, men muligvis som et satirisk indlæg om hierarkiet i embedsmandsvældet eller historien om en mand, hvis potens sidder i hans lange næse. Vi ved det ikke, så det må være op til den enkelte at fortolke.
Forestillingen er befolket med ganske underlige personager. Lluc Castells har stået for kostumerne. Mændene er overvejende iført underbukser og varierende overdele. En enkelt herre bor i et køleskab, en anden er nøgen slave for Kovaljov og ligger bundet til hans seng, før vi ser alle de mandlige herligheder afsløret, da han tager et brusebad. Lluc Castells har skabt et univers, der er Kvium værdigt i groteskhed, ligesom det er oplagt, at han har været inspireret af den tids stumfilmskarakterer.
Alfons Flores har skabt en forunderlig scenografi, der blandt andet består af bastant filigran, hvor ansigter dukker frem som masker.
Musikken er atonal, mærkelig og ganske vidunderlig og må være hundesvær at både synge og spille, da næste tone og takt ikke er til at gætte. Librettoen er oversat af Trine Søndergaard, så for en gangs skyld synges der på dansk med danske overtekster. Som noget ret sjovt er der flere gange ordrer i overteksten til publikum om ikke at hjælpe barberen med at komme af med næsen.
Palle Knudsen synger hovedpartiet som bureaukraten Kovaljov, der mister sin næse, og han er både på sang- og skuespilsiden god. Han er sjov i et hvidt hospitalskostume, der kun dækker fortil og afslører hans nøgne bag, når han vender ryggen til.
Gert Henning-Jensen er maskeret til ukendelighed som Næsen. Christian Damsgaard er Kovaljovs nøgne slavetjener, og Simon Duus er barberen Jakovlevitj. Derudover er hele koret på banen sammen med sangere fra Operaakedemiet og Young Artists Programme. Det er skønt.
Indtil pausen er hele det mærkværdige foretagende underholdende, sjovt og anderledes. I anden afdeling mister det hele lidt momentum, så måske skulle man have sunget uden pause i den ret korte opera.
Det er dejligt, at Det Kongelige Teater får en opera som ´Næsen´ til landet. Operaen er sin alder til trods måske stadig en anelse kontroversiel og ikke let tilgængelig. Til gengæld er der advaret meget om, at der både er nøgenhed og vold i forestillingen. Der er ikke så meget at være bange for.
Ved premieren var der en underholdende og oplysende introduktion før forestillingen. Det er kun ved premieren, at der bydes på en udvidet introduktion, men teatret har på sin hjemmeside en instruktiv og komprimeret introduktion på 11 minutter af og med Nila Parly, der også stod for premiereintroduktionen.
Overvej ´Næsen´, der også kan ses som et aktuelt indlæg i den spændte politiske situation i Rusland og Ukraine lige nu.
Næsen af Dmitrij Sjostakovitjs
Medvirkende: Palle Knudsen, Gert Henning-Jensen, Christian Damsgaard, Simon Duus, Gina Gloria Tronel, Conny Thimander, med mange flere inkl. Det Kongelige Operakor ved korsyngemester Steven Moore.
Det Kongelige Kapel under ledelse af dirigent Hossein Pishkar
Libretto: Dmitrij Sjostakovitjs efter Gogols novelle ´Næsen´.
Instruktør: Alex Ollé
Co-iscenesættelse: Susana Gomez
Scenograf: Alfons Flores
Scenografassistent: Sarah Bernardy
Kostumedesign: Lluc Castells
Lysdesign: Urs Schönebaum
Oversættelse: Trine Søndergaard
Varighed: 2 timer og 15 minutter inkl. en pause.
Spilleperiode: 1. maj til 2. juni 2022