Det er sæson for udendørs forestillinger. Fredag aften var der premiere på Giuseppe Verdis opera Rigoletto på Opera Hedeland. Vejret var blæsende, men tørt og smukt og udsigten over søen bag scenen er malerisk. Vejret holdt, så der var kun teatertorden på scenen i tredjeakten.

Det var godt nok ikke en handling, der ville være gået, hvis Verdi havde levet og skrevet sin opera i 2021, selv om hertugens opførsel giver associationer til de sexskandaler, flere partier på Christiansborg har kunnet diske op med indenfor de seneste år. I det 16. århundrede i Mantova, hvor Rigoletto foregår, var tiderne anderledes, så ikke mange øjne blev løftet, når en hertug muntrede sig med damerne. Hertugen af Mantova er simpelt hen bundliderlig. Han forfører til højre og venstre og har den frækhed til overmål at nedgøre samme kvinder og i øvrigt misbruge sin magtposition. Arien La Donna e mobile sunget af hertugen, forklædt som student, er oplagt sexistisk, hvilket bliver tydeligt, når man følger med i teksten på sideskærmene og ikke kun hører skønsangen.

Det lykkes selvfølgelig for den foretagsomme hertug at forføre narren Rigolettos datter, selv om Rigoletto har forsøgt at passe umådeligt på hende ved at lukke hende inde i hjemmet. Den vanskabte Rigoletto har kun sin datter, så han vil gøre alt for at beskytte hende. Hun må derfor kun gå i kirke, men det er tilstrækkelig åbning til, at hun kommer i dårligt selskab. Da Rigoletto finder ud af, at hertugen har haft held med sit forføreriske foretagende, sværger han hævn. Det ender skidt, og den ugengældte kærlighed sejrer ikke, kan man roligt sige, men der er mange forviklinger, før man når til den ulykkelige slutning, der ikke skal afsløres her.

Scenografien består i første akt af kunstige, mobile grantræer på et cirkelrundt, metallisk reflekterende scenegulv.  Træerne bevæger sig og hvirvler rundt om personerne, som både gemmer sig og bliver væk for sig selv og hinanden – måske et billede på intrigerne ved hertugens hof. I andet akt er træerne fældet og ligger i bunker som på en juletræsplads, og i tredje akt er de helt væk. Til gengæld er der et kæmpe bål på scenen, og røgen spreder sig op på rækkerne. Det er en af de mange muligheder, en udendørsforestilling giver, og som ikke ville gå i et indendørs teater.

Orkesteret sidder i Hedeland overdækket bag scenen, og orkestergravens tag inddrages, når koret dukker op i tusmørket. Koret er i noget af første akt iført klovnemasker. Maskerne falder dog efter datterens bortførelse og efterlades på scenen.

Peter Lodahl synger det store parti som hertugen af Mantova. Han er et imponerende syn i en flot lang kåbe, og så er han i den grad velsyngende. Tyske Marie Heeschen synger partiet som Rigolettos datter Gilda, der hele sit liv har levet beskyttet af sin far. Hun er ganske vidunderlig. Titelpartiet som Rigoletto synges og fortolkes af svenske Fredrik Zetterstrøm, og der er flere rørende øjeblikke mellem far og datter. Færøske Runi Brattaberg sang skurkepartiet som lejemorderen Sparafucile flot.

Alle solister er gode, og det er imponerende så godt lyden går igennem fra både sangere og orkester på trods af den forholdsvis voldsomme blæst på premiereaftenen. Sangerne er dog – det er et vilkår på en så stor udendørs scene – helt afhængige af højttalerne.

Opera Hedeland giver en helhedsoplevelse, og kan med den korte sæson i 2021 – der spilles kun tre gange – fejre sit 20 års jubilæum fra ibrugtagningen af det store amfiteater i den tidligere grusgrav syd for Hedehusene. Det er absolut nemmest at komme til teatret i bil, men der er også arrangeret gratis busser fra og til Høje Tåstrup Station i forbindelse med forestillingerne, så transportudfordringer skal ikke afholde nogen fra at besøge udendørsarenaen.

Naturligvis er selve forestillingen langt det vigtigste, men mange kommer tidligt og holder picnic på de opstillede borde, ligesom der er mulighed for på forhånd at bestille en fin tapasanretning fra Meyers Køkken.

Rigoletto

Komponist: Giuseppe Verdi

Instruktør: Tobias Theorell

Dirigent: Henrik Schaefer

Scenografi og kostumer: Magdalena Åberg

Kormester: Filipe Carvalheiro

Koreograf: Jannik Elkær

Medvirkende: Peter Lodahl, Fredrik Zetterström, Marie Heeschen, Luca Bruun de Neergaard, Lasse Bach, Marie Dreisig, William J. Pedersen, Runi Brattaberg, Ingeborg Børch

Operakor og Opera Hedeland Festivalorkester

Varighed: 3 timer inkl. Pause

Spilleperiode: 6., 13. og 14. august