Selvom Bohuslav Martinus opera blev opført første gang i 1961, er dens budskaber desværre stadig aktuelle; og Den Jyske Operas opsætning fører ’The Greek Passion’ ind i nutiden og gør den endnu mere aktuel. En aktualitet, der desuden understreges af, at virkelige flygtninge indgår i flygtningegruppen i operaen.

I den lille idylliske, græske landsby hersker der lutter fred og idyl. Indbyggerne er svært tilfredse med deres lille del af verden og konstaterer: ”This world is a real success; it is paradise”. Selvfølgelig skal påsken fejres med stil i det lille perfekte samfund, og den selvretfærdige Pastor Grigoris (Rhys Jenkins) er i gang med at planlægge fejringen af påsken og tildeler i den forbindelse byens borgere roller i passionsspillet. Hyrden Manolios (James Edgar Knight) får rollen som Jesus, selvom han er ydmyg og slet ikke selv mener at være værdig til den. Med tiden kommer han imidlertid til at identificere sig med rollen som Jesus; og da en gruppe flygtninge anført af præsten Fotis (Mikolaj Bonkowski) kommer for at bede landsbyen vise næstekærlighed og give flygtningene asyl, kan han slet ikke forliges med den manglende næstekærlighed, som Grigoris og folkene i landsbyen udviser.

Manolios bliver gradvist mere og mere optaget af sin rolle som Jesus og ender med at ville ændre sit liv, så han kan arbejde for at udbrede retfærdighed og næstekærlighed i verden. Han ender med at blive en trussel for lederne i landsbyen, som udelukker ham fra det kristne fællesskab i landsbyen. Hans ihærdige kamp for retfærdighed og næstekærlighed ender med at splitte det lille samfund og koste ham livet.

Plottet trækker, som operaens titel indikerer, paralleller til Kristi lidelseshistorie og til den tilsyneladende endeløse flygtningestrøm, som til stadighed forårsager splittelse, hvor flygtningene kommer frem.

Uta Finks scenografi og kostumedesign er gennemtænkt og forholdsvis enkel, hvor scenografien er inspireret af katakomberne i Rom, hvor de første kristne måtte gemme sig, og fra de karakteristiske hvide huse i Grækenland. Scenen og kostumerne er hvide og jomfruelig rene i starten, men den hvide farve forstyrres i takt med den voksende splittelse i landsbyen. Ligesom scenografi og kostumer indrammer Anders Polls lysdesign operaens handling på fineste vis med blandt andet solopgange symboliserende opstandelse.

Musikken er lagt i hænderne på dirigent Andreas Hotz og Aarhus Symfonikorkester, som spiller Martinus musik til perfektion. Operaen indeholder ikke de helt store arier men er derimod nærmest en holdpræstation, hvor Den Jyske Operas kor og unge sangere fra TalentU spiller en kæmpe stor rolle.

Som solist udmærker James Edgar Knight sig som Manolios. Hans umådelig flotte stemme og imponerende statur forlener hans karakter med næsten overnaturlig kraft. Også Mikolaj Bonkowski giver med sin præstation præsten Fotis styrke som leder for flygtningegruppen. Rhys Jenkins’ hykleriske og farisæiske Pastor Grigoris bliver tilpas selvfed, når han spankulerer rundt blandt landsbyens andre ledende skikkelser. Amira Elmadfa som Katerina og Stephanie Hershaw som Lenio synger ualmindelig smukt, når de personificerer de fristelser, som Manolios må afstå fra på grund af sin nye måde at leve på. Med sin dejlige stemme giver Michael Ha liv til Yannakos, som ender med at følge Maniolis. Yannakos er på en gang et humoristisk islæt men er også en del af Maniolis’ udvikling.

Den Jyske Operas opsætning af ’The Greek Passion’ er en flot og tankevækkende forestilling, som bestemt er værd at se og ikke mindst høre.


’The Greek Passion’ havde premiere i Musikhuset i Aarhus den 23. august 2024

Musik og libretto: Bohuslav Martinu
Kor: Den Jyske Operas Kor og unge sangere fra TalentU
Dirigent: Andreas Hotz
Orkester: Aarhus Symfonikorkester
Instruktør: Philipp Kochheim
Instruktør ved genopsætning: Barbora Hamalová
Scenograf og kostumedesigner: Uta Fink
Lysdesigner: Anders Poll
Medvirkende: Rhys Jenkins, James Edgar Knight, Michael Ha, Amira Elmadfa, Stephanie Hershaw, Mikolaj Bonkowski m.fl.