A Number


Det er ofte store spørgsmål, der bliver smidt op i luften i det lille black-box teater på Krudttønden på Østerbro. That Theatre Companys nyeste premiere ”A Number” af Caryl Churchill stiller ind på spørgsmålet om kloning af mennesker. Må man det, og må man overhovedet tænke tanken? På premiereaftenen kunne man endda opleve en uhyre spændende debat mellem tre universitetsfolk fra både naturvidenskaben, den bioetiske og den teologiske verden. Man nåede vidt omkring på de 45 minutter, der var afsat. For hvis teknikken er på plads til at klone et menneske, er der så grunde til ikke at klone. Der blev peget på flere grunde til at lade være. Ud fra et bioetisk perspektiv blev nævnt hele tre grundlæggende problemer:

  • Man skal beskytte dem, der har trangen til at klone.
  • Der vil gå for mange fostre tabt i forsøget på at klone.
  • Ingen har lyst til at være en klon, så klonen skal beskyttes.

Med de råd in mente gik forestillingen om den forpinte far Salter og hans søn – eller sønner i gang. Historiens plot skal ikke afsløres, men det kan dog afsløres, at faderfiguren spilles af Ian Burns, og at Rasmus Emil Mortensen spiller hele tre forskellige roller.

Det er ikke en feel-good historie, hvor publikum og aktører får svar og indsigt om egen situation. Tværtimod stiller historien flere spørgsmål, om hvad der er sket for den far, der måske, måske ikke er enkemand og muligvis har mistet et barn og herefter har taget sagen i egen hånd på en måde, der ikke var tilstrækkeligt gennemtænkt og forsvarlig, og som måske også selv er blevet taget ved næsen af hospitalsvæsenet.

Det gør dog ikke så meget, for forvirringen og mystikken får os til at tænke og overveje, hvor meget mennesket skal have lov at manipulere med den biologiske virkelighed, vi er blevet tilbudt.

Helen Parry har siddet i instruktørstolen og har skabt en fin forestilling, på trods af at det ifølge hende selv indebar en mængde diskussioner med de to skuespillere.

Både Ian Burns og Rasmus Emil Mortensen var overbevisende i samspillet om deres indbyrdes disharmoni. Ian Burns er utrolig som den patetiske far med dårlig samvittighed og endnu dårligere bortforklaringer, og Rasmus Emil Mortensen imponerer, når han portrætterer hele tre karakterer på den time, som forestillingen varer.

Take That Theatre Company leverer med deres nye forestilling ikke kun underholdning, men også stof til eftertanke. Så gå ind og se stykket og kom beriget hjem, og hvis du er lærer så tag dine elever med dig.

Manuskript: Caryl Churchill
Instruktør: Helen Parry
Medvirkende: Ian Burns og Rasmus Emil Mortensen
Spiller på Krudttønden fra 21. februar til 24. marts 2018.

Skriv kommentar