Alt spiller i Kasper Holtens gesamtkunstværkopsætning af Peter Shaffers tankevækkende skuespil fra 1979. Her er både skuespillere, sangere, musikere og dansere på scenen. Ydermere inddrages Gamle Scenes smukke scenerum med lys på Mozarts relief i salen, og teatrets guldengle er levendegjort i skikkelse af Sigurd Holmen le Dous og Martin Bo Lindsten, der kommenterer og sladrer om begivenhederne ved hoffet.
I et bjerg af noder møder publikum den aldrende og konfuse komponist Salieri i en epilog, hvor han i sine sidste stunder anklager sig selv for at have myrdet Mozart. Han ser tilbage på sit liv ved hoffet i Wien, hvor han havde en god position som hofkomponist, en lidt kedelig hustru og en livlig elskerinde. Alting var godt, indtil den unge komponist Mozart dukkede op på arenaen med for mange noder i sin geniale musik. De mange noder generer den naive Kejser Leopold skønt spillet af Kristian Halken, der køres ind på scenen i en komisk oversize tronstol.
På scenen hærger både skuespillere, dansere og musikere ved siden af og om musikken. Skuespillere og dansere er i skønne rokokokostumer, mens musikerne er klædt i sort moderne tøj som kontrast og en kommentar fra verden i 2019 til hofintrigerne i Wien i 1780-erne.
Der spilles uddrag fra blandt andet Bortførelsen fra Seraillet, Figaros Bryllup, Don Giovanni, Requiem og Tryllefløjten. Fra sidstnævnte synger Clara Cecilie Thomsen Nattens Dronnings store arie.
Det vrimler med hofsnoge om kejseren, og de har langt hen ad vejen held til at få den enfoldige kejser til at makke ret.
Der bliver i det i øvrigt righoldige og oplysende program til forestillingen henvist til Milos Formans film fra 1984 efter Peter Shaffers skuespil fra 1979. Det hverken er eller skal være den eneste reference til Kasper Holtens glimrende opsætning. Skuespillet har spillet i både London og New York med stor succes og tilbage i 1982 opførte Det Kongelige Teater Amadeus med Jørgen Reenberg som Salieri og Ole Ernst som Mozart. Begge gjorde det fremragende.
I 2019 er Simon Bennebjerg Mozart. Bennebjerg giver sin Mozart en barnlig og umiddelbar sødme, så vi tilgiver ham hans vulgære sprogbrug og hans ubeskedne opførsel overfor det hofpersonale, der måske kunne have indlemmet ham mere, havde han opført sig en anelse mere taktisk høfligt. Alle forstår hans rædsel for den far, hvis anerkendelse han så åbenbart søger. Rosalinde Mynster er sødmefyldt og jordbunden som hans hustru Constanze.
Søren Sætter-Lassen er i sin fortællerrolle som Salieri stykkets altoverskyggende hovedperson og er triumferende god. Han ædes op indefra over sin egen middelmådighed i erkendelsen af Mozarts geni. Sætter-Lassen lader ikke Mozart få den plads, han fortjener i Wiens hof- og musikliv, og Salieri ved, hvad han gør og skammer sig over det. Han holder Mozart tæt på og giver ham indtryk af at være på hans side, og at han tror på ham, samtidig med at han spænder ben for ham. Sætter-Lassen overspiller aldrig, hvilket kunne have været fristende i de lange monologer, men det behøver en kunstner af Sætter-Lassens kaliber ikke.
Historien handler om Mozart og Salieri, men den handler nok så meget om menneskelige relationer og ditto frustrationer, og dermed har teksten et yderligere lag, der gør følelsen genkendelig hos de fleste af os, for hvor mange løfter sig over middelmådigheden.
Kasper Holtens forestilling hæver sig i den grad over menneskelig middelmådighed. Han giver os teater i sin bedste version.
Spilleperiode: 18. januar til 17. februar 2019
Skuespil af Peter Shaffer
Iscenesættelse og oversættelse: Kasper Holten
Scenografi og Kostumer: Maja Ravn
Lysdesign: Rasmus Balch
Lyddesign: Jakob Bo Nystrup
Koreografi: Signe Fabricius
Medvirkende: Søren Sætter-Lassen/Henrik Kofoed, Simon Bennebjerg/Sigurd Holmen le Dous, Rosalinde Mynster, Kristian Halken, Morten Hauch- Fausbøll, Henrik Kofoed/Bjarne Antonisen, Michael Moritzen, Martin Bo Lindsten & Sigurd Holmen le Dous/Lucia Vinde Dirchsen, Clara Cecilie Thomsen/Renate Ekerhovd, Joel Kyhle/Joakim Larsson, Claus Nielsen, Bjarne Antonisen & Lucia Vinde Dirchsen.
Sangere: Stina Schmidt, Jacob Andersen, Gerald Geerink, Tomi Punkeri, Henrike Henken, Ellen Larddon, Sofie Lund-Tonnesen.
Dansere: Vigdis Hentze Bjørck, Suad Demirovic, Andrea Schirmer, Luc Boris André, Alexander Bourdat, Ellen Lindblad og Maria Malmström.
Musikalsk Ledelse: Mikkel Futtrup
Det Kongelige Kapel.