Hvor meget skal man give køb på sig selv og tilpasse sig for at være en del af ens nye hjemlands kultur? Ender du med at spille fallit og spille en rolle i stedet for at være den, du egentlig er? Og er det for deres, din egen eller nogle helt andres skyld at du gør det? Alt dette tager Teatret Svalegangen op til debat, når de viser Danmark anno 2017 og opfører integrationskomedien ’Dansk’.

Hassan er flygtning fra Damaskus i Syrien. Hans hjem er sønderbombet og via flygtningeruten ender han i Danmark med håbet om at kunne bruge sin uddannelse og erfaring til at få et arbejde som ingeniør. I Danmark rulles han stille og roligt ind i de danske traditioner og normer, og erfarer blandt andet, at danskere altså ikke sætter sig ved siden af hinanden i bussen, hvis der er tomme pladser og da i hvert fald slet ikke taler med hinanden i bussen. Han stifter bekendtskab med det danske sprog og alle dets vanskeligheder; grammatiske regler, som der egentlig ikke er regler for, faste vendinger og ordsprog.

I sin jagt på at passe ind møder han modstand fra sine landsmænd, der begynder at anse ham som forræder, samtidig møder han den danske kvinde Lise, og indleder hurtigt et forhold til hende med alt det, det indebærer, at være i forhold med en dansk kvinde inklusiv hendes forældre.

Alt imens Hassan forsøger at tilpasse sig Danmark og glemme urolighederne, han kom fra, klædes han mere og mere af og glemmer, hvem og hvad han var før rejsen til Danmark. Angstanfaldene begynder at melde sig og det viser sig mere og mere, at man ikke kan være en anden blot for andres skyld.

’Dansk’ tegner et billede på nogle af de konflikter, som flygtninge møder i Danmark  – skal de passe ind i de danske normer eller fastholde og klamre sig til deres egen kultur. Hvordan tackler man danskernes på en gang åbne og samtidig meget lukkede facon over for fremmede, og hvordan er man kæreste med en dansk kvinde, når hun stiller krav, man ikke er vant til?

Historien er mere relevant og aktuel end nogensinde før, om end der er mere alvor end komedie over historien, rives du med og bliver rørt, når du med Alvin Olid Bursøe i front føres gennem Hassans op- og nedture i mødet med Danmark.

Spiller på Teatret Svalegangen fra 7. oktober til 4 november.

Medvirkende: Alvin Olid Bursøe, Anna Nøhr Tolstrup, Rie Nørgaard og Mads Nørby