Hvordan lykkes Figaros’ opsætning af De tre musketerer, hvor både en vandfyldt fontæne, den franske præsident Macron, Charles af Buckingham, en forvrænget Disney-figur, John Mogensen, Robin Hood og Flemming Leth indgår; og hvor anakronismer går hånd i hånd med sprogblomster på både dansk, fransk og engelsk, så man er ved at knække sammen af latter?  

Holdet bag Figaros må have en hemmelig kilde eller opskrift, for én ting er sikker: at der står 100% lattergaranti på programmet for forestillingen De tre musketerer er vitterligt ikke falsk reklame, for gennem hele forestillingen er der ikke et øje – endsige sæde – tørt, når Figaros tager publikum med tilbage til 1600-tallets Frankrig, hvor kong Ludvig den Trættende sidder på tronen sammen med sin dronning Anna. 

Dette års forårsforestilling bygger på Alexandre Dumas d.æ.’s klassiske fortælling om den unge d’Artagnan, som forlader sin hjemstavn ude på landet for at søge lykken i Paris og blive musketer for kong Ludvig XIII. Han møder de garvede musketerer Athos, Porthos og Aramis og bliver en del af deres broderskab med det velkendte kampråb ”En for alle og alle for en”. Snart vikles de fire musketerer ind i kardinal Richelieu og hans kumpaner Rochefort og Miladys konspiration mod kongeparret, navnlig dronning Anna, hvis affære med den engelske adelsmand Buckingham er meget belejlig for konspiratorerne.  

Når sådan et plot udsættes for Figaros respektfulde respektløshed, er der i den grad lagt op til kramper i lattermusklerne. Det er et festfyrværkeri af komik, sang og musik, hvor der jongleres med genrer, og hvor den historiske korrekthed – eller mangel på samme – ikke er en hæmsko for løjerne. Læg dertil, at de medvirkendes overordentligt flotte sangstemmer kommer meget mere til sin ret i denne forestilling og musiker Allan Dahl Hansen i højere grad indgår i plottet på en helt naturlig måde, og vi ender op med en formidabel forestilling, hvor publikum er top underholdt fra start til slut. 

Man fristes til at sige: ingen Figaros-forestilling uden Hans Dueholm i dametøj. I hvert fald optræder han også i et skrud af den anden verden i denne omgang. Der må i det hele taget ligge et kæmpe arbejde bag design og tilblivelse af de imposante men samtidigt funktionelle kostumer, som også omfatter flotte musketeruniformer. Nathalie Meldgaards kostumer tilføjer forestillingen endnu en dimension. Dette gælder også for den forholdsvis simple og næsten naivistiske scenografi, som viser sig at fungere godt og desuden underbygger komikken. 

Lisbeth Kjærulff, Kristian Jensen og Hans Dueholms gakkede og gennemført musikalske spillestil er i særklasse. De har hver især mange strenge at spille på, hvor navnlig mimik, kropssprog og imponerende sangstemmer skal fremhæves. Holdet på scenen fremstår som godt og fasttømret. Her er tale om en holdpræstation, der i den grad lykkes og når langt ud over scenekanten til stor moro for publikum. 

Figaros 2023 forårsforestilling er virkelig i særklasse, hvis man er til gakket komik krydret med skøn sang. Det kan nærmest ikke beskrives, det skal opleves! 

De tre musketerer er på turné i hele landet frem til 30.4.2023 med en afstikker til Slesvig den 22.1.2023 

Medvirkende: Lisbeth Kjærulff, Kristian Jensen, Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen 

Manuskript, instruktion og sangtekster: Lisbeth Kjærulff, Kristian Jensen og Hans Dueholm 

Musikalsk ledelse og arrangement: Allan Dahl Hansen 

Musik: Gounod, Strauss d.y. m.fl. 

Scenografi: Hans Dueholm og Trine Dueholm 

Kostumer: Nathalie Meldgaard 

Fotografi: Thomas Juul, Juul Fotografi