Grønnegårdsteatret ser tit tilbage i tiden, når der skal vælges sommerløjer. Igen i år spilles der i Odd Fellow Palæets have, og det er en dejlig lokation.

Man er gået helt tilbage til 1668, hvor Molière skrev sin satiriske komedie ´Den Gerrige´ om rigmanden Harpagon, hvis eneste virkelige kærlighed er hans surt sammenpugede penge. Hans datter og søn betyder ingenting i forhold til ussel mammon, som er gnierens hovedfokus. Søn og datter er dog vigtige brikker i dette spil, for de skal giftes, så farmand kan inkassere en stor medgift.

Ikke overraskende er samme Harpagon ikke populær hverken hos sine tjenestefolk eller sine børn. Børnene har begge forelsket sig, men må naturligvis ikke få dem, de elsker. Dette kompliceres yderligere af, at Harpagon pønser på at gifte sig med den smukke Mariane, som viser sig at være hans søns store kærlighed.

Komedien er befolket med arketyper, og det er skåret ud i en kvalitet pap, hvor de fleste af os kan være med. Harpagon er både gammel, gerrig og fuldstændig uden empati. Ingen kan nå ind til ham, og selv det forhold, at han vil giftes med den unge skønhed, har ikke noget med almindelig menneskelighed at gøre. Også hende vil han have, så han kan få en klækkelig sum ud af hende.

Der er de unge elskende, søskendeparret Cleante og Èlise, der begge har hjertets renhed og ungdommelige charme. Der er den undertrykte kok og kusk Mester Jacques, der ikke kan trække penge ud af sin herre til at forberede mad, og der er den enfoldige tjener La Fleche. Der er den snu hushovmester Valere, der elsker Harpagons datter Èlise. I en komedie som denne er der naturligvis også en geskæftig Kirsten Giftekniv – Frosine, der meler egen kage og skalter og valter med oplysninger af mere eller mindre valid karakter og en politikommissær Monsieur Simon.

Som direkte modstykke til Harpagon dukker i sidste øjeblik en rig greve, Anselme op. Han har en noget mere generøs tilgang til tilværelsen og til omgangen med de yngre generationer. Mere skal ikke afsløres.

Det sjoveste i komedien er nok, at Harpagon ikke ændrer sig en tøddel og må holde sig til at kæle med alle de penge, han er så bange for, skal blive taget fra ham. Han er et lille og usselt menneske, man ikke kan tage alvorligt og må trække på smilebåndet over.

Der er ikke meget saft og kraft i denne forvekslingskomedie, som nok – uden at røbe for meget – ender godt for de fleste. Selv om man ser metaforisk på relationerne, er der ikke frygtelig meget at hente i 2023.

Sjovt er det dog, og alle medvirkende i det ti personer store cast spiller veloplagt og frisk i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse. Scenografien af Gøje Rostrup er ferm og passer godt til gårdens indre. Hendes kostumer afspejler karakterernes personligheder.

Stærkest står to erfarne damer – nemlig Karen-Lise Mynster som Harpagon og Tina Gylling Mortensen som Frosine. Karen-Lise Mynster er intet mindre end fantastisk i småternet gråt. Hun rasper og skræpper sine replikker ud, så hele Harpagons usmagelige personlighed kommer ud til os på rækkerne. Karen-Lise Mynster spæner op og ned ad scenografiens mange trapper med en fysik som mange – også unge mennesker – må misunde hende. Hun bruger sin mangeårige erfaring som skuespiller, og det er en gave til publikum. Tina Gylling Mortensen er hylemorsom som ægteskabsmægleren med egne interesser i centrum. Da hun slår over i at tolke til italiensk, da det passer ind i hendes kram, var latterbrølene store.

Udendørs teater er en skrøbelig affære. Man er afhængig af vejret, og mange ting udefra kan forstyrre. Så det kræver virkelig professionelle skuespillere. På premiereaftenen var mågerne – igen i år! – meget præsente, og en helikopter brød nærmest ind i handlingen. Det er del af charmen og en dansk ukuelighed, der ikke lader sig stoppe af hverken vejr eller vind.

Forestillingen har et flot, informativt og heldigvis fysisk program.

Den Gerrige af Moliere i Odd Fellow Palæets Have

Medvirkende: Karen-Lise Mynster, Tina Gylling Mortensen, Jesper Hyldegaard, Peter Flyvholm, Nanna Skaarup Voss, Andrea Øst Birkkjær, Jeppe Ellegaard Marling, Joachim Kubel, Jacob Weble og Steen Stig Lommer

Iscenesættelse: Madeleine Røn Juul
Scenografi og kostumer: Gøje Rostrup
Koreografi: Esa Alanne
Oversættelse: Jesper Kjær

Varighed: 1 time og 40 minutter uden pause

Spilleperiode: 28.juni – 26.august 2023
(SPILLER IKKE I UGE 28)

Haven og pladsen foran palæet er åben for picnic fra to timer før forestillingsstart