Teater Grob danner den perfekte ramme om teaterstykket `Den Retfærdige Kriger. Om stykket er politisk satire, dukke-mentar, dokumentar eller et digitalt promoverende univers af politiske holdninger med fokus på Irakkrigen og krigen i Afghanistan er ikke helt definerbart. For `Den Retfærdige Kriger` med underoverskriften – Da Danmark gik i krig – er en mixet blanding af det hele. Emnet, der formidles, er seriøst, og fokus er på hændelserne omkring den danske krigsdeltagelse i Irak med tråde til krigen i Afghanistan.

De tre meget dygtige skuespillerinder Karin Bang Heinemeier, Anna ur Konoy og Sofia Mehlum formår at agere og italesætte alle de politikere, politiske instanser og ikke mindst det interne magtspil i Danmark, der pågik, da Danmark gik i krig. De debatterer og stiller mange spørgsmål, men de kommer også med mange svar.

Instruktør Ina-Miriam Rosenbaum har skabt et moderne, nutidigt og ”hyggeligt” rum, hvor de politiske processer, der fører til krig, debatteres og belyses fra stort set alle vinkler og synspunkter. Man møder tre gennemsnits danske kvinder, der bl.a. ganske overraskende fremsiger deres individuelle politiske holdninger til et tungt hip-hop beat, hvilket fungerer ganske godt. Beatsne er lækre og skaber lydhørhed blandt publikum.

Ved hjælp af få men effektfulde virkemidler er der skabt en scenografi bestående af et rundbord, som man kender fra internationale topmøder, i midten af dette er der en halv jordklode, som skuespillerinderne inddrager i deres dialog over scenen. Kombineret med en kæmpe dobbelt cirklet loftslampe og en bagvæg, der bl.a. bruges til at fremvise foto af de politikere, der fremhæves i forestillingen, går hele scenografien op i en højere enhed og er med til at formidle det tunge emne på en effektfuld og også sjov måde – det er næsten som at være tilbage på skolebænken til historietimen – men her er alle tangenterne i spil.

De tre skuespillerinder på scenen er alle sammen bragende dygtige. Og ved hjælp af slips, parykker og en imponerende evne til at efterligne stemmer skifter de og spiller forskellige roller lige fra Colin Powell til George Bush junior samt Anders Fogh Rasmussen. Nogle af skiftene fungerer bedre end andre. Nogle gange halter skiftene lidt, og man kan som publikum kortvarigt tabe tråden, i hvem som udtaler sig. Men det kan næsten ikke undgås, når så mange mennesker skal ”portrætteres”.

Hensigten er at skabe rum og få publikum informationsoplyst, således at de kan reflektere over Danmark”…som krigsnation og demokrati…” Og sammen skal der skabes en kollektiv glemmebog.

Hver forestilling har som 2.akt en inviteret gæst, der interviewes af historiker og journalist Christoffer Emil Bruun, og giver sit syn på Danmarks krigsdeltagelse. Denne aften var det forfatteren Carsten Jensen, og med ham som gæst blev det den den perfekte opsummering på teaterstykket `Den Retfærdige Kriger`.

Det var ikke alle blandt publikum, som havde valgt at blive efter pausen til 2.akt og høre på Carsten Jensen, og det var en ganske stor fejl. Carsten Jensen imponerede med sin viden og indsigt i Mellemøsten, det geopolitiske og relationen mellem de danske politikere og medierne og italesatte med evnen til at kalde en spade for en spade.

Skuespiller, instruktør og producent Ina-Miriam Rosenbaum står bag Projekt Glemmebogen. En platform, der skaber forestillinger med udgangspunkt i møgsager fra Christiansborg. I 2021 er Irakkrigen sat under lup. Først med Scenekunstfilmen – En Retfærdig Krig, der havde premiere i marts og nu med forestillingen Den Retfærdige Kriger.

Medvirkende på scenen: Karin Bang Heinemeier, Anna ur Konoy, Sofia Mehlum og Ina-Miriam Rosenbaum

Øvrige medvirkende: Journalist, Christoffer Emil Bruun

Idé og instruktion: Ina-Miriam Rosenbaum

Manuskript: Nanna Plechinger Tüchsen

Scenografi, video – og kostumedesign: Signe Krogh

Sangtekster: Babak Vakili Komponist: Frankie Motion

Koreograf: Rebekka Lund

Lysdesign: Turpin Djurhuus

Lyddesign: Andreas Thybo Christiansen

Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inklusiv en pause

Spilleperiode: 10. til 24. november 2021