Sjællands Teater har endnu en gang inviteret til gakkede løjer i den maleriske museumsgård i Holbæk. I en årrække har Flemming Jensen leveret tekster til det komiske univers, der befinder sig mellem revy og teater, men i år har Niels Olsen grebet pennen og gendigtet ´Den røde Pimpernel´. Mange har tilbragt deres barndomssøndage, (hvis de er over en vis alder) med at se den oprindelige film med Leslie Howard fra 1934 i fjernsynet og har holdt med den snu engelske aristokrat Sir Percy Blakeney, der reddede mange adelige fra guillotinen efter den franske revolution i 1789. Niels Olsen er tro mod historien om helten, der uafladeligt skifter identitet mellem at være en affekteret mand, der tilsyneladende kun interesserer sig for, hvordan kravatten skal bindes til at forklæde sig på alskens måder. Privat har Sir Percy problemer i forhold til sin smukke kone, der på grund af gammelt nag måske har sendt en hel adelsfamilie i guillotinen.  

I forestillingen befinder vi os i Dover, Calais, Paris, London og så selvfølgelig i Holbæk, for drilleri mellem provins og hovedstad og selvironi er der plads til i stor stil. Skuespillerne fører også indimellem ”private” samtaler, hvor de på skrømt falder ud af deres roller.   

Handlingen holdes sammen af diverse sangnumre skrevet på melodier, alle kender. I stedet for at skulle til julefest, bliver der sunget om byldepest. ´Admiralens vise´, ´Kiss´, ´Baby it´s cold outside´, ´Je ne regret rien´ og ´Now the end is near´ og flere andre sange bliver taget under kærlig behandling. Teksterne var vittige og til tider gav rimene helt bevidst mindelser til lejlighedssange, hvor versefødderne falder over hinanden. Det er begavet gjort, og man kan mærke Niels Olsens eminente humor.  

Dialogerne spiller på, hvordan franskmænd udtaler ord, så bogstavet ”h” er væk. Ingen bliver derfor henrettet, men derimod ”enrettet”, og accenten er tyk og fraaansk!  

Brian Kristensen spiller hovedrollen som pimpernellen, og han og vi har en fest, når han forvandler sig fra velklædt dandy til kromutter, folkegardist med meget mere. Penille Albæk Andersen er skøn at skue som hans lidt anløbne hustru, der er i knibe og ikke får meget støtte fra sin mand. Jacob Weble og Charlotte Guldberg havde roller som førende nationalgardist, prinsen af Wales, agent for revolutionsrådet Paul Chauvelin med flere.  

Det 10 personer store folkekor er med i store optrin omkring guillotinen, ved baller og ved flugt til England til lands og vands. De synger, danser og agerer i imponerende stil.  

Lars Fjeldmose er igen i år forestillingens kapelmester. Han sidder i sit lille trætårn og banker i klaveret. Han er ikke alene en dygtig musiker. Han er også sjov og formår at gøre et nummer ud af, at byens kirke ringer med klokkerne i en uendelighed og med et volumen, man ikke skal forsøge at overdøve.  

Kirsten Brink havde skabt en skøn scenografi med en uhyggelig guillotine som midtpunkt. Det er en kunst at få en scenografi på en ret lille scene til at fungere. Ting kan åbnes og lukkes og bruges på forskellige måder, og alt var naturligvis holdt i de hvid/blå/røde farver.  

Joy-Maria Frederiksen er en dygtig instruktør, der formår at få det bedste ud af både professionelle og ikke fuldt uddannede skuespillere. Hun og Niels Olsen har skabt en veloplagt, sjov og musikalsk farce.  

Sikke et power-par. 
 
 
Den røde Pimpernel i Holbæk museumsgård 
Forfatter: Niels Olsen 
Instruktør: Joy-Maria Frederiksen 
Scenograf: Kirsten Brink 
Medvirkende: Brian Kristensen, Jacob Weble, Penille Albæk Andersen, Charlotte Guldberg, Kapelmester: Lars Fjeldmose 
Folkekoret: Jaqueline Lillevang, Nanna Langtved, Alberte Sander Jensen, Estrid Dandanell Rothmann, Frida Sjødahl Østergaard, Josefine Aviaja Christiansen, Mads Frydensberg Nicolaisen, Rosa Lawaetz, Samuel Peter Falch, Sarah Chabert Saugmann 
Plakat: Adam O. / Produceret af Sjællands Teater 
Varighed: 120 minutter inkl. pause  
Spilleperiode: 5. august til 4. september