Når Teatret Møllen i Haderslev åbner dørene, er forventningerne altid høje. Det gælder også for forestillingen Det ensomme hjerte, som ovenikøbet har en Reumert-prisvinder som hovedrolleindehaver.
Scenografien er enkel – nogen ville måske endda sige skrabet – men sammen med en fantastisk lyssætning og en overordenligt dygtig strygertrio er rammerne skabt for en fortælling om krig, rædsler og lidelser men også om – og her fristes man til at skrive „heldigvis“ – kærlighed. For størst af alt er kærligheden, og det er da også den, der til syvende og sidst holder modet oppe hos hovedpersonen Hans Horn – sammen med musikken, som da også løber som en rød tråd gennem hele forestillingen
Hans Horn kom til verden i Kiel i 1921 og havde således alderen til at blive indruleret i Hitlers krigsmaskine under 2. Verdenskrig. Han blev sendt til østfronten og arbejdede her som feltlæge midt i alle grusomhederne. Senere, da krigen endelig var ovre, vendte han hjem til sin elskede kone og lille datter mærket for livet af de grusomheder, han havde været vidne til og måske endda selv deltaget i. Han nægtede til sin død at tale om det men efterlod sig 5.000 maskinskrevne sider med sine erindringer og en stor samling malerier. Da hans børn efter hans død rydder op, finder de alt dette på loftet, og på den baggrund skriver Tom Buk-Swienty senere bogen Det ensomme hjerte.
I Teatret Møllens mesterlige opsætning hopper tilskuerne frem og tilbage i tid, ligesom det er tilfældet mellem menneskers tanker og erindringer. Det er genialt, for som tilskuer har man på den måde lettere ved at leve sig ind i Hans Horns univers. Flashbacks som virkemiddel kan undertiden virke rodet, men den grøft falder Det ensomme hjerte aldrig i. Alt er nøje afstemt og komponeret på den spartanske scene, hvor musikerne indgår i hele fortællingen, ligesom navnlig cellomusikken indgik i det meste af Hans Horns liv.
Musikken er et kapitel for sig i denne forestilling, og man imponeres over, hvilke billeder tre strygere kan fremmane og understrege, og samtidig er de næsten usynlige og skygger ikke for fortællingen. Det er godt tænkt.
Som den ældre Hans Horn er Ole Sørensen suveræn og giver sin karakter en følsomhed, der når helt ud til tilskuerne; man fornemmer hemmelighederne, der har ligget og martret ham det meste af livet. Hemmeligheder, han har forsøgt at udløse gennem kunsten, men som aldrig helt slipper sit tag i ham.
Thomas C. Rønne yder ligeledes en imponerende præstation som den yngre, friske og frejdige Hans Horn med kækt gå-på-mod og ungdommens ubekymrede tilgang til tingene. Glæden ligger og bobler lige nedenunder klar til at bryde ud i lys lue.
Over for de to herrer leverer Ane Helene Hovby en yderst overbevisende indsats som Hans Horns kone Margaretha. Hun skal først vindes af den unge Hans, men kærligheden sejrer og bærer frugt. Ane Helene Hovby giver Margaretha følsomhed, kant og styrke, og man fornemmer den dybe kærlighed mellem de to mennesker. Den kærlighed, der måske bar det hele, hele vejen.
Med forventningerne fuldt ud indfriet er der kun at sige: Teatret Møllen gjorde det igen!
Ensomme hjerte spiller på Teatret Møllen fra 30. oktober til 11. december 2020
Medvirkende: Ole Sørensen, Thomas C. Rønne, Ane Helene Hovby, Anna Sakham Jalving, Silke Kirstine Ekmann Kidholm og Martha Marie Petri
Forfatter: Tom Buk-Swienty
Dramatiker: Brian Wind-Hansen
Instruktion: Rasmus Ask
Kapelmester og komponist: Mette Dahl Kristensen
Scenografi: Rasmus Ask, Nikolaj Mineka og Stine Fumz