That theatre Company havde onsdag aften premiere på Willy Russells moderne Pygmalionhistorie om den unge damefrisør Rita og den fordrukne midaldrende litteraturprofessor Frank. Willy Russels stykke fra 1980 foregår i Liverpool i sin samtid. Stykket vandt samme år Lawrence Olivier Award, men det var filmatiseringen af historien i 1983 med Julie Walters og Michael Caine, der gjorde fortællingen til alle mands eje.

De to hovedpersoner møder hinanden i Franks hyggeligt rodede og intellektuelt udseende kontor, fordi Rita har meldt sig til åbent universitet. Rita er på sin side hungrende efter lærdom, mens Frank er desillusioneret over den akademiske verden og sine egne manglende resultater som digter. Han har derfor i den grad slået sig på flasken. Han synes om Ritas umiddelbarhed og forstår ikke hendes ambitioner om akademisk skoling.

Dawn Wall er fantastisk som Rita. Hendes underklasseaccent fra Liverpool er sjov og i stykkets begyndelse nærmest uforståelig, men det gør ikke så meget. Vi ved alle, hvad hun mener. Hun vil have mening med livet, og den skal komme indefra, så Frank skal putte noget ind i hovedet på hende. Hun gennemgår gennem aftenen en både fysisk og mental forandring. Hun går fra at være klædt i lidt for pink skørter og pink stilletter, hun går skævt på til en mere klassisk og ung stil. Det er gode og tydelige teatergreb, der er til at tage og føle på.

Frank er uforandret i sin fremtoning i sin lidt shabby fløjsjakke og bukser med hængerøv, mens han mentalt forsvinder i alkoholtågerne, indtil han bliver beordret på sabbatical i Australien. Ian Burns sprog er smukt, og hans reaktioner på Ritas impulsive bemærkninger er ubetalelige.

Krudttøndens intime blackbox egner sig godt til dette kammerspil for to om engelske klasseskel i 1980-ernes postmoderne tid, og scenografien giver en støvet følelse af hygge i universitetskontoret. Det er altid interessant at se, om et henved 40 år gammelt stykke, der er umiskendeligt engelsk, også holder i 2017 på en Københavnsk scene. Det gør det i den grad. Det er både sjovt og tankevækkende, og samspillet mellem Burns og Wall er rørende.

Gå ind og se denne moderne klassiker.

Spiller på Krudttønden (Serridslevvej 2, 2100 Kbh Ø.) til den 25. november 2017.

Manuskript  Willy Russell
Instruktør Barry McKenna
Medvirkende Ian Burns & Dawn Wall

Stykket spilles på engelsk.