Teater Grob på Nørrebrogade 37 danner den perfekte ramme for ” En Fandens Mand” – The Show med den 39 årige forfatter og journalist Anders Haahr Rasmussen. Der er ingen tvivl om at Anders Haahr Ramussen har noget på hjernen og hjertet, han gerne vil ud med eller blive en del af, og man bliver som publikum hurtigt draget ind i hans univers af ”forvirring” allerede fra første scene. Scenen er fyldt af stofdukker, og de danner næsten helt bogstaveligt hvert et billede af de kvinder/piger, som han har datet i sit liv. Den ene dukke på scenen har han dog sjovt nok glemt, hvem det nu var. Og til stor fornøjelse for publikum inddrager Anders Haahr Ramussen dukkerne ind i sin performance. En af dukkerne repræsenterer endda ham selv. Opsætningen funker perfekt, den er både sjov og fri.

Som en moderne Søren Kirkegaard fortæller Anders Haahr Rasmussen om at være en mand i en feministisk tidsalder. Og da showet begynder, er han iført en brudekjole, som han selv siger, mærkelig nok klæder ham, og man kan kun give ham ret. Der åbnes virkelig op for showet, og han har publikum i sin hule hånd fra første sætning, og der grines hjerteligt med, når Anders Haahr Rasmussen fortæller den ene historie efter den anden fra det virkelige liv. Teamet er #MeToo, grænser, sexisme, homofobi, sex og særligt om hvordan en mand forsøger at finde sin plads især i forhold til dating, når spillereglerne ikke er helt de samme, som de var for tyve år siden.

Det er ungt, det er hipt og temaerne er oppe i tiden, der rammer Anders Haahr Rasmussen helt plet med sit Onemanshow – En Fandens Mand – .

Med humor og selvironi filosoferer Anders Haahr Rasmussen, og med en stand-uppers iver og sans for punchlines bliver spørgsmålene belyst: Hvad er en rigtig mand? Hvorfor er det svært at være mand over for en kvinde? Hvad skal der til for at det bliver sjovere, friere og mere livsbekræftende ?

Anders Haahr Rasmussen er sjov, utrolig begavet og morsom. Det meget underholdende Onemanshow varer én time, der afholdes uden pause. Det er dog, som der sker et skift på scenen halvvejs inde fra sjov, fri og underholdende standup-fortælling til en mere teoretisk fremstilling af begreberne feminisme og magisk realisme til realisme. Hvilket bl.a. understreges af tre fagfolk, som er med på linjen og som giver deres besyv på Anders Haahr Rasmussens tanker.

Der bliver det måske lidt mere teoretisk end godt er. Det bliver bl.a. talt om magtfordelingen mellem mænd og kvinder mm. Og fra at have været et onemanshows med punch, er det nu som at være til en forelæsning på universitetet, hvor emnet bl.a. kunne være kønsidentitet. Det er som at være på skolebænken igen, og det bliver en anelse for indspist, men samtidig åbnes der op for ny læring om de helt store spørgsmål, han har og stadig forsøger at finde et svar på,

Koblingen mellem Anders Haahr Rasmussen fortællinger fra det virkelige liv og den mere teoretiske fremstilling skaber et sammenhæng, dog uden at der kan gives svar på det store spørgsmål, men som én af fagfolkene siger, det er heller ikke muligt, der er det magien sker, og netop der man skal lade magien opstå.

Da forestillingen nærmer sig sin afslutning, sidder man som publikum stadigvæk tilbage med spørgsmål, men svarene kommer aldrig. Der kunne arbejdes lidt mere på en afrunding eller en form for konklusion, og måske kunne Anders Haahr Rasmussen fortsætter mere i sine fortællinger, antagelser og anskuelser spor, for der er han utrolig stærk på scenen.

Der er ingen tvivl om, at onemansshowet bygger på Anders Haarh Rasmussens bog af samme navn ” En fandens mand”, og der er det jo godt, at bogen kan købes både før og efter forestillingen, og man måske der kan finde den lille krølle, der kan samle hele showet. Både hjertet og hjernen bliver underholdt, og ikke mindst vækkes der en nysgerrighed omkring bogen ”En Fandens Mand” samt et ønske om at høre mere.

Medvirkende: Anders Haahr Rasmussen

Instruktør: Pelle Nordhøj Kann

Tekst: Anders Haahr Rasmussen

Producent: Teatergrad: Christine Worre Kann

Produktionsleder: Gitte Knudsen

Producent Teater Grob: Maja Ries

Teknik og Afvikling: Rune Barkholt-Spangsbo

Produktionsassistent Teatergrad: Karen Zenia Hal Hermansen

Produktionsassistent Teater Grob: Frederikke Krogh

Bygger: Mads Hilsen

Ide og koncept: Anders Haahr Rasmussen + Pelle Nordhøj Kann

Teaterledelse Teater Grob: Maja Ries + Per Scheel-Krüger

Teaterledelse Teatergrad: Christine Worre Kann + Pelle Nordhøj Kann.