”Man skal kun fortælle børn historier, der også er for voksne”, sagde H.C. Andersen.

I ´Eventyrlige Dæmoner´ på Bådteatret er scenariet imidlertid så dystert, at man ikke skal tage mindre børn med. Her er skrællet helt ind til benet, hvor den menneskelige smerte ikke er til at skjule.

Forestillingen, der er baseret på udvalgte eventyr af H.C. Andersen, er personliggjort af de medvirkende, der fortæller om deres forhold til Andersen og for de tre af de medvirkende om dette i relation til Bådteatret, hvor de tidligere har haft produktioner.

Yulia Lystbæk er fjerde generation af en gammel russisk skuespillerfamilie og er selv både skuespiller og dukkeskuespiller. I Rusland blev hun introduceret for den danske digter – blandt andet af sin far. Ham blev publikum introduceret til via en lille dukke, hun ivrigt konverserede med på både russisk og dansk. Meget imponerende hvor livagtig sådan en lille skabning af træ kan forekomme.
 
Astrid Kjær Jensen bragte emnet forfængelighed op og fik samtidig adresseret me-too debatten og retten til at klæde sig, som man vil. Dette indlæg blev en anelse navlepillende, men dejligt at få repeteret ´De røde sko´.

Jens Gotthelf fik lidt ironisk sparket ind, at han som den eneste ikke havde arbejdet på Bådteatret før. Til gengæld havde han et forhold til H.C. Andersen. Han fortalte om sin generthed, der havde fået ham ind i skuespilprofessionen, hvor han kunne være en anden.

Signe Kærup Dahl leverede forestillingens mest personlige og hjerteskærende præstation, da hun fortalte om, at hun under en produktion på netop Bådteatret var gravid i 5. måned og fik besked om, at barnet var så sygt, at det skulle fjernes. Hun fordybede sig i H.C. Andersens fortælling ´Historien om en moder´ og undrede sig over, at en mand som Andersen, der ikke var kvinde og ikke havde børn kunne forstå de følelser, hun gik igennem. Det er modigt af Signe Kærup Dahl at dele sin historie. Hun gjorde det, så den blev personlig, men ikke privat eller sentimental.

De egentlige hovedpersoner i forestillingen var dog de store groteske dukker med turkis ansigter, der med dygtighed blev bragt til at agere for øjnene af os. Det er forunderligt, at dukkerne helt tager over, selv om dukkeførerne i den grad er til stede, for mange gange er der flere personer om hver dukke. Det hele foregår på en hånddrejet scene med tre rum, der kan snurre, så man næsten bliver rundtosset på rækkerne.

Instruktøren Rolf Heim har sammen med de medvirkende skabt en både dyster, poetisk og dragende forestilling, og den autenticitet, der følger med, at H.C. Andersen i en periode boede i Nyhavn 18 – lige over for Bådteatret, bidrager til kvaliteten.
 
 
´Eventyrlige Dæmoner´ på Bådteatret
Instruktør: Rolf Heim
Manuskript:  Hele holdet efter H.C. Andersens tekster og eventyr: Tepotten, Snemanden, Grantræ, Historien om en moder, Skyggen, De røde sko samt div. tekster fra digte, salmer og dagbøger.
 
Scenograf, bygger og dukkemager: Jonathan Svante Hjorth
Medvirkende: Signe Kærup Dahl, Jens Gotthelf, Yulia Lystbæk, Astrid Kjær Jensen
Kostumier, rekvisitør og dukkemager: Julie Amalie Svensson
Lysdesign: Brian Njie
Lyd-design: Janus Jensen
Spilleperiode: 5. november til 3. december 2022
Varighed: 1 time og 15 minutter uden pause.