Hvordan er det nu lige. Har de voksne altid ret, eller tager de indimellem fejl og har for travlt med de forkerte ting. Det har forskerholdet bestående af hele tre ”professorer” aka Therese Glahn, Henrik Holmen og Folmer Gry Kristensen sat sig for at undersøge i forestillingen om børnefamiliens hverdag, Far, Mor & Børn – hver dag! Vi tisser, når vi tanker. De tre er gået i voksenologisk have for at studere familiens morgener, eftermiddage, søndage og måltider. 

I Teater Hunds regi har Rebecca Arthy skabt scenografien, der består af en karton med en liter letmælk, en pakke cornflakes, en pakke smør og en ost. Alt sammen i gigantstørrelse, så de kan bruges til alt mellem himmel og jord. Mælkekartonen kan forvandles til et fjernsyn, osten bruges til opbevaring og smørret dækkes med ternet dug og bliver til bord eller vendes om og bliver til den bil, familien kører til Harzen i. 

De tre medvirkende skifter kostumer i ét væk. Der er nye jakker, hatte og især overdrevne parykker, der åbenbarer forskellige forældretyper. Der er den pinlige far med svenskerhåret, som optræder med rocksang, når barnet har besøg, der er moderen med seriøs page og store briller for at nævne et par stykker. I voksenologisk have bliver barnet, spillet af Henrik Holmen, sendt ind for at se hvordan de pudsige voksne opfører sig. Det er et sjovt greb, at det er den høje Henrik Holmen, der er barnet og udstyret med en lillebitte barnestol, bliver virkningen forstærket. 

De tre ”professorer” har modtaget adskillige klager fra børn over de voksne, og det er stort og småt mellem hinanden, de søde små har at klage over. Har de voksne altid ret?, Hvorfor er voksne så pinlige?, hvorfor skælder de ud, må de skændes, og skal børn ikke have slik hver dag.

På en kærlig måde langer forestillingen ud efter de fortravlede småbørnsforældre, der muligvis går for meget op i deres telefoner og i om der er ryddet op i stedet for at snakke med deres børn. Der er indblik i mange morgener i den lille familie, og her er der måske gentaget en gang eller to for meget. De fleste af os forældre kunne dog nok føle os truffet mere end en gang i løbet af den lille time, løjerne varer, og da ingen blev skammet ud for alvor, tog vi det til os. 

Forestillingen henvender sig til de 5-12 årige og deres voksne, og der var jubel på de unge rækker til premieren. De helt små grinede helt ned i tæerne over parykker og tøj, der enten var for stort eller for småt til de tre på scenen. De lidt større havde gode og muntre indspark til forestillingen, da en dreng på omkring 10 år ville vide, hvor man kunne købe den spray, der fik forældre til at give en slik hele tiden kunne købes. Der var et hurtigt et svar tilbage fra scenen. 9.999 kr., og der er lang ventetid. 

Therese Glahn, Henrik Holmen og Folmer Gry Kristensen gjorde det godt og humoristisk og tog stoffet alvorligt. 

Det er flot, at en historie kan favne så tilpas en stor børnealdersgruppe og derudover have noget at sige til de voksne. 

Far, Mor & Børn – hver dag! Vi tisser, når vi tanker

Medvirkende: Therese Glahn, Henrik Holmen og Folmer Gry Kristensen
Manuskript og instruktion: Methe Bendix
Scenograf: Rebecca Arthy
Lyddesign: Jonas Vest
Lysdesign & afvikling: Nicolaj Valet
Produktionsleder: Anna-Kathrine Madelung Fries
Grafiker: Robin Hart
Foto: Søren Meisner
Trailer: Jakob Søby
Producent: Kenneth Gall

Varighed: 50 min.

Spillerperiode: 2. september – 27. september 2020

Spilletider: Ons. & Tors. kl. 9.30 & 11.00 // Fre. kl. 11.00 & 17.00 // Lør. & søn. kl. 11.00 & 13.00

Aldersgruppe: For de 5 -12 årige og deres voksne.