Skuespilchef på Det Kongelige Teater Morten Kirkskov har oversat Christopher Hamptons teaterstykke fra 1985 baseret på Pierre-Ambroise-Francois Choderlos de Laclos´ brevroman fra 1782 ´Les Liaisons dangereuses´. Laclos´ roman var en kommentar til den amoralske måde, adelen opførte sig på. Samtidig var den en forudanelse om den revolution, der skulle ramme Frankrig få år efter udgivelsen.

Skuespillet er blandt andet og nok især kendt gennem flere filmatiseringer. I 1988 kom Stephen Frears filmatisering med John Malkovich, Glenn Close og Michelle Pfeiffer i hovedrollerne. I 1989 skabte Milos Forman filmen `Valmont´ med Colin Firth, Annette Bening og Meg Tilly i de bærende roller.

Scenografien i Skuespilhuset består af en halvcirkel med et stort bølget gardin i lys beige tungt stof. På scenen er opstillet en række runde puffer, hvor skuespillerne sidder på skift. Det er bogstaveligt beige i beige, og det fungerer ikke rigtigt. Det er som i et mondænt modehus, hvilket understreges af at forestillingens personer er iført moderigtige kostumer og hele tiden har en fin bærepose fra diverse kendte modehuse, mens de gør klichéagtige dansehop. Så er det Givenchy, så Chanel, så Dior med mange flere.

Der er mental overflade, så det batter, men under den lurer intriger og ondskab, og for Madame de Merteuil og Valmont drejer alt sig om at få deres rænkespil til at lykkes på den mest udspekulerede måde.

Tammi Øst, Casper Crump og Birgitte Hjort Sørensen har de tre hovedroller som La Markise de Merteuil, Le Vicomte de Valmont og La Présidente de Tourvel.

Merteuil og Valmont har haft et forhold og er efterfølgende på kynisk venlige fødder med hinanden, og om deres had/kærlighedsrelation drejer handlingen. Markisen vil have Valmont til at forføre den purunge Cécile Volanges, der lige er blevet taget ud af klosterskolen for at blive gift med en mand, som markisen er vred på. Valmont synes imidlertid, at den fromme og lykkeligt gifte fru de Tourvel, der er på besøg hos hans gamle arvetante, er en mere interessant udfordring for hans evner som forfører.

Tammi Øst er fantastisk som vampen La Markise de Merteuil. Hun ser vidunderlig ud i det ene sexede outfit efter det andet, og hun har en humor der løsner lidt op for hendes knap så sympatiske karakter.

Casper Crump er farlig, ildevarslende og ynkelig som den mand, der kun drives af erotisk forfængelighed. Han længes ikke efter kærlighed, han skal have hak i sengestolpen, og jo sværere erobringen er, desto mere føler han sig (næsten bogstaveligt) afstivet. Han fremstår præcis så afstumpet og latterlig som hans rolle tilsiger. Dertil kommer, at han ser forførende godt ud som den erfarne førsteelsker. Det bliver til seriøst mange kostumeskift, og det ene er mere fantasifuldt end det andet.

Birgitte Hjort Sørensen er den tilknappede gifte madame de Tourvel, der bliver offer for Valmonts forførelse. Hun formelig dirrer af indestængt lyst i sin tækkelige, men også udfordrende, stramme sorte kjole.

De tre bærer forestillingen, mens de resterende personer lidt groft sagt flakser rundt om dem. Marie Reuther er den unge jomfru frisk fra klosteret, der både fristes af Merteuils ”gode” råd og af Valmont. Men det bliver meget pjattet, og relationen mellem hende og hendes unge musiklærer spillet af William Halken folder sig ikke ud. En ung prostitueret gestaltes fermt af danser og skuespiller Stephanie Nguyen, men også hendes rolle virker noget påklistret til hovedhandlingen.

Flere af skuespillerne var svære at høre, og det er en skam, for stykket er ret teksttungt.

Den oprindelige historie har givet vis været et relevant indspark mod en adel i frit fald. I 2023 findes der stadig forførelse og krænkelse, og det er der sat kraftigt fokus på. Valmont ville (forhåbentlig) ikke klare sig længe i Frankrig i dag.

Makker- og ægteparret Staffan Valdemar Holm og Bente Lykke Møller har gjort op med filmenes pudderparykker og 1800-tals kjoler og er gået en mere tidløs vej. Det er et valg. Om det valg er det rette, henstår lidt i det uvisse. For historien handler stadig om den lidet sympatiske adel lige før den franske revolution gjorde en ende på samme adels udskejelser.

Forestillingen reddes på målstregen af de tre hovedkræfter. Den er værd at se på grund af deres præstationer. Der er en stjerne til hver af dem.

Farlige Forbindelser i Skuespilhuset

Medvirkende: Tammi Øst, Casper Crump, Birgitte Hjort Sørensen, Marie Reuther, Hanne Hedelund, William Halken, Ulla Henningsen, Stephanie Nguyen, Alexander Bryld Obaze

Manuskript: Christopher Hampton – oversat af Morten Kirkskov

Iscenesættelse: Staffan Valdemar Holm

Scenografi og kostumer: Bente Lykke Møller

Lysdesign: Clement Irbil

Lyd-design: David Andreas Hjerting

Varighed: 2 timer og 30 minutter inkl. en pause

Spilleperiode: 14. januar til 17. februar 2023