Scenen er sat i køkkenet på en svensk herregård i den hede midsommeraften, hvor et skæbnesvangert trekantsdrama udspiller sig hen over natten. Jean og Kristin er forlovede og arbejder sammen i køkkenet. Frøken Julie er datter af greven, og grebet af stemningen beordrer hun Jean til at danse med sig. Jean har fået en ordre og adlyder, men vender tilbage til køkkenet og Kristin. Da Kristin er faldet i søvn, vender Frøken Julie tilbage, og Jean og Julie ender i seng sammen. Frøken Julie udnytter magtforholdet mellem dem. Hun er over Jean i klasse og beordrer ham til at adlyde. Hun er skrap og gør, hvad hun vil denne frøken, og så er hun så opfyldt af begær, at hun ikke kan styre sig selv eller tænke på konsekvenserne af sine handlinger. Han på sin side er bestemt også drevet af sine lyster, men det er kun noget af det. Han har også en tydelig ambition om at kunne kæmpe sig fri af sin klasse.
Marianne Nilssons scenografi er enkel og effektfuld. Det er køkkenbordet lavet som en stor kiste, der står på skrå på scenen. Der er små rum til husgeråd, mad, drikke og endelig et rum til Kristins brudesko. Det er utroligt, at en trækasse kan udstråle så meget, at man ikke er i tvivl om, at denne sommernat er magisk på den farlige måde. Selv tjenestefolkenes alkoholfyldte fest ses i scenografien. Der trækkes i to snore, og ølflaskerne triller ned. Det er ikke gået stille for sig.
Lys og lyd fungerer flot sammen med scenografien, og som noget helt særligt breder duften af den midsommerhede syren sig i salen.
At der i August Strindbergs tekst fra 1888 har været tale om magtkamp mellem Jean og Julie både på tværs af køn og klasse er oplagt. I 2021 er dette også tilfældet, men det er nok især kampen mellem kønnene, der er på spil. I første del spilles frøken Julie af Maria Cordsen. Hun er iført en yndig og luftig syrenfarvet chiffonkjole og har en smuk blomsterkrans i sit lyse, løse hår. Hele det smukke feminine ydre står noget i kontrast til hendes bombastiske opførsel. Albert Stein Ankerstjerne er Jean og iført højtaljede stramme grå bukser og hvid skjorte. Han forsøger at være korrekt i sin opførsel, men det lykkes som bekendt ikke. Han er drevet af sine lyster.
Dagen derpå vågner de to op, og magtbalancen har forskubbet sig. I Vendsyssels Teaters iscenesættelse er de to roller meget tydeligt byttet om. Marie Cordsen er nu Jean iført mands-tøj, og Albert Stein Ankerstjerne er frøken Julie iført hendes syrenfarvede drøm af en kjole.
Det giver en god virkning, at rollerne sådan byttes om. Maria Cordsen bliver med et mandig og beslutsom som Jean med håret skrabet tilbage i hestehale, mens han planlægger deres fælles flugt. Albert Stein Ankerstjerne er sublim som frøken Julie. Det er bemærkelsesværdigt, så piget og feminin denne høje mand med tatoveringer på armene kan blive. Han kan smøre læbestift på, som om han aldrig har bestilt andet og smile koket som en teenagepige (for nu lige at være lidt fordomsfuld). Han udkonkurrerer langt Eddie Redmaynes præstation i ´Den Danske Pige´.
August Strindbergs klassiker er sexet, vedkommende, helstøbt og sine steder sjov i Vendsyssel Teaters opsætning. Herligt at et gæstespil har kunnet finde sted i forbindelse med CphStage.
Frøken Julie
Medvirkende:Maria Cordsen, Albert Stein Ankerstjerne
og Linnea Voss
Tekst: August Strindberg
Oversættelse: Sven Holm
Instruktion: Christoffer Berdal
Scenografi: Marianne Nilsson
Lysdesign: Marcus Philippe Gustafsson
Lyddesign: Kasper Neergård
Dramaturgi: Anne Middelboe Christensen
Opført i forbindelse med CphStage 2021