Marry Me - Foto: UIP
´Jytte fra marketing er desværre gået for i dag´ er oprindelig titlen på en fagbog fra 2017 af Morten Münster. Morten Münsters overordnede tanke er, ”at mennesker i den virkelig verden sjældent opfører sig som de mennesker, vi bygger strategier til. De gør ikke, som vi har planlagt, de skal gøre. Faktisk modarbejder vi menneskets biologi og psykologi, når vi insisterer på, at gode argumenter, brændende platforme, klassisk change management, pjecer, kampagner og fællesmøder er vejen frem.”

Anastasia Nørlund har omsat Münsters bog til teater på Nørrebro teater. Det er blevet til en række nedslag om livet i og omkring virksomheder og deres ansatte og de ledelsesmæssige tiltag, de udsættes for. Alle er klædt i neutralt lysegråt til at understrege, at vi befinder os på en seriøs arbejdsplads. Der tales og synges om det hele.

Forestillingen starter med, at en af de medvirkende taler ud til publikum og gør opmærksom på, at man søger en medarbejder til administrationen på teatret. Han læser jobannoncen op, og så er vi i gang. Det er naturligvis en lang række floskler om de egenskaber, den nye kandidat skal have.

Ledelsen er i næste scene på strategiseminar på et dejligt spasted. De kommer hinanden ved i et stort varmt bassin, hvor de sidder med håndklæder viklet om hovedet. Konsulenten spørger, hvordan de ser virksomhedens rejse. Det er som en croissant med alle de dejlige lag, den består af, siger en af dem. Nogle ser på det som en metafor, mens andre opfatter det helt bogstaveligt. Konsulenten hører selvfølgelig på ingen måde efter og taler hen over ethvert lille pip fra kursusdeltagerne.

Ved hjemkomsten fra opholdet skal guldkornene formidles til de måbende medarbejdere, og det bliver et papegøjeagtigt referat, der ikke er tilrettet til virksomheden. Det er i al sin tragik komisk, for alle har oplevet ledere optændt af en hellig virksomhedsild uden mening.

Ikke alle medarbejdergrupper ser lyset i visionen, og især den labre piccolo, der er på vej til Thailand, er i hvert fald ligeglad, når han danser under varmere himmelstrøg.

Der gøres grin med entusiastiske Ted talks, hvor ethvert budskab nærmest er verdensforandrende. Også her er en af lederne – Troels Lyby – helt med på præmissen. Igen er det dog uden hans medarbejdere.

Ved dramatiseringen af Münsters bog har man opfundet relationer mellem medarbejderne. Der er rygerne, der har et fællesskab nede i gården, hvor de står og pulser. Så er der Jytte fra marketing, der er brændt varm på Bjarne fra en af de andre afdelinger. De mødes på unisextoilettet i firmaet og udveksler almindeligheder, der på deres kropssprog tydeligt handler om, at de kun tænker på at springe på hinanden. Det gør de så til julefrokosten. Bjarne har ikke fortalt om sin hustru og tre børn. Det har han nok glemt! Suk – verdens ældste og mest akavede historie, men selvfølgelig skal man have lidt lir indover.

Der er sjove situationer, må man medgive, og premierepublikummet var helt med på løjerne.

Det er bestemt et vigtigt emne at sige fra overfor anglofile managementfloskler, der forpester arbejdslivet for ledere og medarbejdere. Det er, som om ny teknologi ikke har gjort det nemmere at gå på arbejde. I stedet går konsulenter ind og opfinder nyt, der hverken gavner medarbejderne eller styrker den enkelte virksomheds kærneområder.

Der er genkendelighed i mange af optrinene, og det er nok et af nøgleordene. Der er sjove ting, som de fleste arbejdsramte mennesker har oplevet, og det kan man da godt grine lidt af.

Når man har oplevet Per Helge Sørensen i hans shows ´Djøf med løgn´, hvor hele arbejdsstyrken inklusive ledelse og medarbejderstab intelligent spiddes, så man vrider sig af grin, er det dog svært at forlige sig med Nørrebro Teaters fald på halen komik. Det kommer ikke på samme måde op og ringe.

Men de medvirkende gør det godt, og især Troels Lyby er skøn som den leder, der patetisk prøver at følge med udviklingen.
 
 
 
 
 
 
Jytte fra marketing er desværre gået for i dag på Nørrebro Teater
Medvirkende: Karoline Brygmann, Gustav Dyekjær Giese, Magnus Haugaard, Troels Lyby, Lila Nobel, Nørrebro Teaters Folkekor
Instruktion og bearbejdelse: Anastasia Nørlund
Scenografi: Julian Toldam Juhlin
Manuskript: Baseret på Morten Münsters bog Jytte fra marketing er desværre gået for i dag.
Koreograf: Christen Stjernebjerg og Amalie Stitz
Lyddesign og videodesign: Jim Falk Nielsen
Forlag: Gyldendal Group Agency
Varighed: 2 timer inkl. pause.
Spilleperiode: 24. februar til 27. april 2022