2022 er virkelig et jubilæumsår. Det er 300 året for dansk teater, og det er Grønnegårdsteatrets 40-års jubilæum. Det er derfor yderst passende at opføre Ludvig Holbergs komedie ´Maskerade´ fra 1722, hvis handling finder sted i København, og Odd Fellow Palæets gård i centrum af hovedstaden kunne ikke være et mere velvalgt sted at fejre jubilæerne. Hurra for, at Teaterchef Steen Stig Lommer fik adgang til gården. Det hang i en tynd tråd på et tidspunkt. Vejret viste sig derudover ved premieren fra sin mest elskværdige side, og stemningen var i top hos det fremmødte publikum.
Holbergs forvekslingskomedie handler om unge mennesker, der hver aften går til maskerade. Når man har maske på, kan man forelske sig i hvem som helst. Den unge Leander går til maskerade sammen med sin tjener Henrik. Leander forelsker sig hovedkulds i en ung pige og hun i ham. Uheldigvis er de to allerede lovet væk til ægteskab. I deres berusende forelskelse vil de ikke gøre, som forældregenerationen beordrer. Da maskerne falder, viser det sig dog – ikke overraskende – at de to, der har mødt hinanden ved aftenens maskerade, er identisk med de to, som deres forældre har bestemt, de skal giftes med. Alt ender således lykkeligt, da konflikten på magisk vis opløses. Vi ved det i publikum, for vi har set det før, så ingen behøver for alvor at ryste for, om den lykkelige slutning vil indfinde sig. Alle køber også (i hvert fald delvis) ind på præmissen om, at ingen kan genkende hinanden, hvis de har en halvmaske på, og selvfølgelig efterspørger man ikke den elskedes navn i det favntag, man er optaget af.
Den gamle historie er tynd, men berører emner, der er evigtgyldige. Kærlighed og konflikter mellem generationerne og forskel i klasseskel fandtes i 1722, og de findes i 2022, om end tvangsægteskaber i den etnisk danske del af befolkningen ikke er hverdagskost. Charlotte Munksø har i sin iscenesættelse foretaget nogle greb for at opdatere løjerne. Hun krydrer forestillingen med både traditionelle folkeviser og sange af Henry Purcell og J.B. Lully arrangeret og fremført af musiker Kevin Oliver Eagle.
I Holbergs tekst forhandler de to fædre Leonard og Jeronimus, men hos Charlotte Munksø er det Leanders far Jeronimus og Leonoras mor Leonarda, der forestår forhandlingerne om at få smedet deres børn i hymens lænker.
Det er et skønt greb, for den gamle gnavne Jeronimus kan ikke helt stå for fru Leonarda i Anette Støvelbæks elegante skikkelse. Hun er iført en taljeret kjole med en nederdel, der holdes oppe af et gigantisk metalstativ, der kan slås ned, når hun skal ud og ind af en dør. Under nederdelen åbenbarer hendes sorte strømper og et par høje sko sig. Hun er et fantastisk syn. Hun får safterne til at stige hos Jeronimus, og et lille koket spark bagud fra både hende og Jeronimus markerer den fysiske tiltrækning. Det er en urkomisk måde at vise, at der godt kan være erotisk liv i gamle huse. Morten Suurballe er skøn som stivstikkeren Jeronimus, der ikke vil se tingene fra ungdommens side. Her er Leonarda anderledes tolerant og synes ikke, man skal udelukke de unge fra at more sig. Hun bliver dog noget stram i masken, da hun opdager, at hendes datter har forvildet sig.
Jeronimus´ kone Magdelone, spillet sjovt af Christiane Gjellerup Koch, er forlystelsessyg og vil i al hemmelighed til maskerade. Det kan ikke undre med den gnavpot af en mand, hun har. Til gengæld bliver hun godt gammeldags jaloux, da hun opdager sin mands flirt med Leonarda.
Patrick Baurichter har rollen som den frække, snu og begavede tjener Henrik. Han er ude på sjov, ballade og en hel del kysseri på adskillige piger til maskeraden med sin herre den unge Leander, samtidig med at han er snu og kan narre den gamle hugaf Jeronimus ved at afpresse den enfoldige tjener Arv, vittigt spillet af Mathias Flint, der er sat til at vogte, så han og Leander ikke stikker af for at gå ud og more sig. Baurichter står for en af de mest begavede passager i komedien, hvor han opruller en hel retssag for Leander om, hvad der vil ske, hvis hans unge herre går sine egne kærlighedsveje. Her viser Holberg sit vid og sin kærlighed til juraen.
Camilla Lau er slagfærdig som Leonoras tjenestepige Pernille og som kjolesælgerske.
De unge elskende portrætteres af Laura Skjoldborg og Lukas Toya. De er begge smukke, og man tror på deres skælvende og spirende forelskelse. Hendes læbe formelig dirrer ved tanken om, at Leander måske ikke skal blive hendes. Lukas Toya iført en lang lyserød brokadejakke er nuttet som den forelskede og forkælede yngling. Man bliver ganske misundelig på dem begge.
Marie í Dalis kostumer er i det hele taget fantastiske og er på en gang i datidens ånd og moderniseret. Ved maskeraden er de holdt i depraveret sort, og mænd er i dametøj. Det er både farligt og erotisk.
Charlotte Munksø har formået på en gang at opdatere det gamle oplæg og være tro mod det. Det er lykkedes langt bedre end Det Kongelige Teaters opførelse af komedien i 2017 med tyske Herbert Fritsch som instruktør. Det ændrer dog ikke ved, at Holbergs handling ikke er specielt spændende, selv om den spiffes op med flotte kostumer, talentfulde skuespillere og god musik.
Alle medvirkende gør det fortrinligt. Så smut i Odd Fellow Palæet og oplev en let og sjov sommerkærlighedskomedie.
Køb i øvrigt programmet, der indeholder flere gode artikler og flotte billeder.
Maskerade i Grønnegårdsteatret i Odd Fellow Palæets Have
Medvirkende: Anette Støvelbæk, Morten Suurballe, Christiane Gjellerup Koch, Laura Skjoldborg, Camilla Lau, Patrick Baurichter, Lukas Toya, Mathias Flint og Kevin Eagle Oliver (musiker)
Iscenesættelse: Charlotte Munksø
Scenografi: Steffen Aarfing
Kostumer: Marie í Dali
Musikalsk idé: Charlotte Munksø og Marianne Sørensen
Arrangement og indstudering: Marianne Sørensen
Tekstbearbejdelse: Charlotte Munksø
Musikarrangementer: Kevin Eagle Oliver
Manuskriptkonsulent: Mette Borg
Spilleperiode: 29.juni – 27.august 2022
Varighed: 1 time og 40 minutter uden pause.
Haven og pladsen foran palæet er åben for picnic fra kl. 17.00