Da vi træder ind på Revolvers scene, er den blevet forvandlet til et supermarked – med tilhørende skuespillerrækker. Vi skal være vidner til et hverdagsdrama, en super reel hverdagsproblematik: skal man vælge moderskabet eller friheden? Og hvad vælger man fra, ved at vælge det ene?

Supermarkedet, hvor mennesker mødes hver dag og ser på hinanden – dømmer hinanden – danner rammen om en times monolog. Teksten er skrevet af forfatter Christina Hagen, der på formidabel vis forstørrer tanker og fordomme ved at være mor eller ikke. For hvad vil man helst? Hvad er formålet med livet? Hvis du vil ligge på en sten ved stranden i Italien og tage flotte billeder af smukke træer, så kan man ikke sætte babyen fra sig. Eller burgeren, som den også kaldes i et virvar af madmetaforer i supermarkedets grøntafdeling. Hverken burgere eller babyer kan tåle sol. De rynker og falder sammen. Men hvis du vælger, ikke at være BURGERLØS, hvordan skal du så netop få tid til at danse natten lang? Og kan man tale om, at der overhovedet findes et rigtigt valg eller et fravalg? For selvom du ikke får et barn, vil du så ikke altid selv være et barn, der skal bæres i dine egne arme? Dette er spørgsmål teksten stiller til sit publikum.

I en genial scenografi assisteret af et gennemtænkt lyd- og lysbillede, der netop skaber ramme for formidlingen af en hverdagsproblematik i mange menneskers liv, brillerer skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen på energifyldt vis. Hun er nærværende og fremragende til at gribe de også absurde dele af teksten, hvor blandt andet guddommelige stemmer melder sig på scenen, som var hun Jomfru Maria, og besætter hende over en køledisk. Hertil assisteres hun af elever fra Scenekunst på Københavns Akademi for Musik, Dans og Teater, der spiller alt fra både børn og gravide kvinder til sure forældre i supermarkedet. En stor ros skal lyde til dem for deres flotte, meget fysiske spil.

Monologen er grotesk, poetisk, underholdende, absurd og hamrende vigtig. En tekst, der gør op med vores billede på moderrollen og ikke mindst behovet for den. For det er også okay at vælge den fra. Ligesom det er at vælge den til.


Forfatter Christina Hagen

Medvirkende Ida Cæcilie Rasmussen samt 20 elever fra Scenekunst på Københavns Akademi for Musik, Dans og Teater (Hold 1: Line Olivia Heibon, Asbjørn Hays Elbækgaard Thøgersen, Casper Albrektsen, Anne Sofie Skovlund Nielsen, Rasmus Balling Larsen, Max Levin Kugler, Joos Rohrberg Sanden Støvelbæk, Ada Otilde Eide, Emma Weyde, Rosemarie Mosbæk, Andreas Graham. Hold 2: Hamun Maghsodlo, Clara Dessau, Clara Randum, EskilBøgh Tonnesen, Clint Ruben, Tue Lodberg Nyland, Carla Viola Thurø, Solvej Horn, Lukas Gregory, Rasmus Balling Larsen) 

Instruktør Maria Kjærgaard-Sunesen

Scenografi og kostumer Christian Friedländer

Lysdesigner Christoffer Gulløv

Lyddesigner Erik Christoffersen 

Dramaturg Sanna Albjørknull