På rækken bagved sidder et par piger: ”Det er sjovt med festspil. Man starter med at det er lyst, i løbet af forestillingen bliver det pludselig mørkt uden man opdager det, også kommer myggene.” Det lyder jo egentlig ikke som opskriften på en god aften, men alligevel valgfarter danskerne hvert år til de mange festspil landet over, hvor især de fynske er populære. Og det forstår man jo egentlig godt.

I Frøbjerg bydes man velkommen af en oplagt formand, parkeringspersonale i godt humør, et tog til at fragte dårligt gående og andre, der synes turen op af banken er en anelse lang og smilende frivillige i alt lige fra ”pudeboden” til slikboden. Aftenen er godt begyndt nærmest allerede før, den egentlig er gået rigtigt i gang.

I år har holdet bag Frøbjerg Festspil kastet sig over Kim Larsen og Erik Ballings ”Midt om Natten” – bearbejdet af Carsten Friis. En forestilling der i øjeblikket også spilles rundt omkring i landet af professionelle kræfter, og som efterhånden har været opvist et utal af gange, siden den blev vist i biograferne første gang i 1984. Frøbjergs udgave af klassikeren er nu også meget i tråd med den oprindelige, om end en enkelt lesbisk muslimsk kvinde er blevet en del af forestillingen og Hr. Buhmand er blevet til Fru Pernille Buhmund fra Liberale Nye Borgerlige – med en skøn reference til den politiske scene.

Nicolai Hede og Peter Helveg Larsen udgør det umage makkerpar Benny og Arnold, der efter samfundets svigt ender i et kollektivt miljø med unge mennesker i lignende situationer – historien kendes vel af de fleste? Hvor Hedes force er skuespillet, der på rigtig mange måder gør ham let sammenlignelig med Kim Larsen, er Helveg Larsens force sangen. Sammen spiller de hinanden stærke og giver venskabet liv og glød. Susan Himmelblå spilles af Emma Augustesten. Hvis du lukker øjnene vil du i rigtig mange tilfælde tro, at det er Birgitte Raaberg (der i sin tid spillede Susan Himmelblå), der står på scenen. Augustesen både lyder som og bevæger sig som Raaberg.

Udover hovedrollerne er det især Allan Kirkebæk, der skiller sig ud i rollen som Tusindfryd – næsten mere perfekt end Holger Boland gjorde det i den oprindelige version. Kirkebæk er lige så let at elske og holde af, som Tusindfryd skal være. Men også Jonas Cheblaoui i rollen som Nalle, Lasse Torp Due Krintel, der blandt meget andet spiller Rottekongen og Mads Emil Frederiksen formår at skille sig ud. Hver især lever de sig ind i rollerne og man glemmer helt, at de både agerer faste roller samt en del af ensemblet. Nalle er håbløst fortabt, Rottekongen umådelig klam og forfærdelig og Spacey er en ung mand, der for alvor har mistet sig selv.

Værd at nævne er også scenografien, der i den grad er gennemført. Det smukkeste bagtæppe med København som motiv danner rammen om forskellige butikker – alt lige fra købmandsbutikken, hvor Susan Himmelblå arbejder til Charles skrothandel, hvor Kranen huserer. Man slipper dog heller ikke uden om de mange kostumer. Der er tænkt på enhver lille detalje og man opgiver hurtigt at tælle hvor mange kostumer, hver enkelt medvirkende egentlig når at bruge. Det er fascinerende, hvordan man er gået all in.

Alt i alt er det en vellykket forestilling, man slipper dog ikke uden om, at den musiske side sagtens kunne have været begrænset. Vel er det svært at vælge og begrænse sig, i Gasolin og Kim Larsens store sangkatalog, men det er netop en del af kunsten. Nogle sange fungerer, mens andre hurtigt kommer til at virke som om, man ikke har kunne formå at begrænse sig eller vælge nogle sange fra. Det er synd, når sange kommer til at fungere mere som fyld end som et supplement til den egentlige handling.

Er du til nostalgi, gode sange, et velspillende orkester – hvor ikke mindst Jacob Djursaa og Niels Olsen (begge på guitar) imponerer og frivillige kræfter, der sætter alt det de har og kan ind på, at levere en flot og velfungerende forestilling, så kan du stadig nå at få billetter til dette års Frøbjerg Festspil.

Frøbjerg Festspil spiller frem til 21. august på Frøbjerg Banke.

Bearbejdet af Carsten Friis efter filmen ”Midt om Natten” af Erik Balling og Kim Larsen

Instruktør: Carsten Friis

Koreograf: Mette Helene S. Sørensen

Scenograf: Jan Boysen

Kostumier: Pia Hall

Korleder og kapelmester: Julie Strange

Medvirkende: Nicolai Heide, Peter E. Helveg Larsen, Emma Augustesten, Jonas Cheblaoui,  Mads-Emil Frederiksen, Christina Mosbæk, Frederikke Milling Mogensen, Sofie Brylle, Allan Kirkebæk, Jesper Trolle, Pernille Geertsen, Torben Bo Harder, Emil Hauvgaard Jepsen, Lasse Torp Due Krintel, Peter Mark Hansen