Islandske Kristján Ingimarsson gør ikke noget efter bogen eller helt stille. Det er larmende, gøglende, sjovt og dybt begavet.
I ‘Morph’ har Ingimarsson sat sig for at undersøge menneskelig adfærd, og ikke overraskende kan den folde sig ud på rigtig mange måder.
Ingimarsson har fem forskningsobjekter, han udforsker i forskellige sammenhænge. Til en start kæmper de en nærmest titanisk kamp iført næsten ingenting, men med plasticbrynjer, og så er historien i gang. Forskeren nærmer sig de fem og forsøger at komme med i deres gruppe. Det går både godt og skidt for ham, når han uden at ville det, overskrider sine objekters grænser.
Ingimarsson indkredser de agerende i glasbure, hvor de dissekeres som var de hajer i et Damien Hirst kunstværk. Der er genkendelighed i relationer og situationer, og når Ingimarsson er på banen, fremkalder det både smil og latterbrøl, ligesom man som publikum bliver efterladt med eftertænksomhed og opfordring til refleksion på eget og andres liv.
Ingimarsson er den kontrollerede betragter i mørkt jakkesæt overfor de betragtede i farvestrålende tøj, hvis adfærd han hviskende forklarer sit publikum om. Han skal jo ikke forstyrre dem, men han inddrages, og betragteren bliver den betragtede, når han strippes for jakkesæt og sorte strømper og kun har sine hvide underbukser tilbage.
Rollerne skifter, mens vi umærkeligt nærmer os Ragnarok, Dødens Triumf – Verdens Undergang på alskens måder. På scenen har de medvirkende svært ved at trække vejret, mens de er ved at drukne i mængder af plastic eller dugger til i deres glasbure.
Ingimarsson har et fantastisk crew af dansere og performere omkring sig, og især scenen, hvor alle mingler til åbning af en udstilling på et galleri, viser de medvirkende deres vingefang. Med ganske få virkemidler er vi i en overfladisk verden af kindkys og tilsyneladende overskud. Scenografi, lys og lyd får værket til at hænge sammen. De kørende glasbure giver en utrolig effekt, og en næsten levende printer er ubetalelig.
Forestillingen har et alvorligt tilsnit, men det hele glider ned, fordi lattermusklerne bliver rørt flittigt.
Morph: Gæstespil på Republique – spiller til den 25. november 2017 (varighed 70 minutter uden pause).
Instruktør: Kristján Ingimarsson
Kunstnerisk konsulent: Egill Palsson
Scenograf: Johan Kølkjær
Lysdesign: Michael Breiner
Lyddesign: Kim Engelbredt
Medvirkende: Thomas Bentin, Kajsa Bohlin, Julie Kunz, Kristján Ingimarsson, Janus Elsig og Nanna Cecilie Bang