Oliver – Det Ny Teaters store sensommersatsning

Er det mon blasfemi at omsætte Charles Dickens historie fra 1837 om det lille forældreløse barn Oliver Twist på et fattighus i England til musical. Nej, det er det bestemt ikke al den stund, Charles Dickens selv havde et glimt i øjet, når han beskrev sine karakterer, så musik, sang og dans ville formentlig bare have glædet ham. Han holdt med de fattige, men så også deres fejl, og det får den sociale indignation til at glide nemmere ned. 

Lionel Barts musical har hele 60 år på bagen, men den har en friskhed over sig, og flere af sangene er ørehængere, de fleste kender med ”Kom her slå dig ned” (Consider Yourself) og ”Mad Pragtfulde Mad” i spidsen. 

Oliver bor på fattighuset, hvor de arme børn skal være tilfredse med en lille skål sur vælling om dagen. Her drister man sig ikke til at bede om en portion mere, men det gør Oliver. Det resulterer i stor opstandelse, og han bliver solgt for fire pund til et ægtepar, der driver en bedemandsforretning, før han ender i London hos hæleren og svindleren Fagin og hans drengebande af lommetyve. 

Daniel Bohr har iscenesat, og han har samlet et stærkt cast på i alt 40 bestående af både voksne og børn, og der synges, danses og ageres imponerende af alle. 

På premiereaftenen spillede Bertram Hasforth Klem Oliver – (der alterneres mellem tre drenge). Bertram Hasforth Klem besad både sødme og entusiasme, og der er nærmest intet så smukt som en ren drengestemme, og det har han. Det er er flot at spille op mod voksne kræfter og tilsyneladende ikke lade sig gå på af det. 

Også Jonathan Tage Pedersen, der spiller den anden store børnerolle Lurendrejer, var skøn og velsyngende. 

Preben Kristensen er fantastisk som hæleren Fagin med den store bande af drenge, der stjæler for ham, og Rasmus Fruergaard er god som den superfæle Bille Sykes. Jens-Christian Wandt, der ofte ses i konferencierrollen, viste et komisk talent som den omfangsrige Mr. Bumble, der gerne vil i bukserne på enken Mrs. Corney, fortræffeligt spillet af AnnMari Max Hansen. 

En af de flotteste præstationer var Monica Isa Andersen, der spiller Bill Sykes underkuede kæreste. Hun har affundet sig med de tørre tæsk, han til stadighed tildeler hende. Monica Isa Andersen synger utroligt og inderligt, når hun synger om sine følelser for manden i hendes liv i ”Blot han behøver mig”. Han bliver i den grad hendes skæbne og ikke på den gode måde. 

Der er komik, flotte danseoptrin koreograferet af Lee Proud, stærke følelser og ikke mindst musikalitet i Oliver. Dertil kommer, at Paul Farnsworths scenografi med bevægelige broer og trapper, der kan forvandle sig fra stue til røverhule på ingen tid og med skilte og stole hængt op under lofterne, både er flot og velfungerende, ligesom lyssætningen understreger dramaet.

Der er ingen tid at spilde. Fremskaf en billet eller stjæl én!

Tekst og musik: Lionel Bart
Baseret på romanen Oliver Twist af Charles Dickens
Iscenesættelse: Daniel Bohr
Scenografi: Paul Farnsworth
Musikalsk indstudering: Per Engström
Koreografi: Lee Proud
Lysdesign: David Howe
Lysprogrammør: Joshua Kroon

Oversættelse: Karen Hoffmann

Resident choreographer: Hayley Franks Høier

Medvirkende: Bertram Hasfort Klem, Preben Kristensen, Rasmus Fruergaard, Monica Isa Andersen, Jens-Christian Wandt, AnnMari Max Hansen, Sebastian Harris, Christina Elisabeth Mørkøre, Lea Palme Skriver, Søren Torpegaard Lund, Michael Lindvad, Carl Christian Rasmussen og Mia Karlsson

Spilleperiode: 17. September til 6. December