Der er noget helt nyt og moderne over denne musikforestilling, men samtidig er der også noter af gammeldags gøgl,  gadeteater og lagkagekomik i næsten bogstavelig forstand. Det er ungt teater med afsæt i århundrede gamle teatertraditioner, der kombinerer eftertænksomhed, melankoli og humor.

Samarbejdet mellem Æ Teater og Teatret Møllen har båret frugt, endog dejlig moden frugt. ’Omve’n hjemve handler om at kende sine rødder, stå ved dem og turde tage udgangspunkt i dem. Det er det, hele ”æ hold” har turdet gøre teatermæssigt.

I en tid, hvor danske dialekter er uddøende, er det befriende – og for nogle måske ganske udfordrende – at overvære en forestilling, der foregår på klingende sønderjysk. Rikke Thomsens tekster og det, at det ovenikøbet er unge skuespillere, der opfører stykket giver fornyet håb for den døende patient.

Vi kender nok alle til at have følelsen af ikke at høre til, og den følelse bliver kun stærkere af at befinde sig der, hvor man tidligere har hørt til. For mange unge i Sønderjylland, ja i hele såkaldte udkantsdanmark  er det et spørgsmål, om man skal tage til en af de større byer for at uddanne sig, eller blive tilbage ved rødderne. For dem, der flytter til byerne kan det være vigtigt at holde fast i sine rødder for at holde fast i sig selv. Det er lige det, denne musikforestilling giver en kommentar til.

Rasmus Asks vellykkede instruktion får det maksimale frem i de tre skuespillere på scenen. Anna Blomsgård, Thea Kastberg og Linnea Fabricius leverer storartede præstationer, der spænder over vemod i det kolde København til eufori omkring det sønderjyske kaffebord.

Der er store følelser på spil, og de tre skuespillere formår at favne dem alle. Navnlig er fremstillingen af det sønderjyske kaffebord – og hvad der videre hændte – tilpas gakket og selvironisk til at få vækket latteren blandt publikum; men der er også plads til de mere eftertænksomme scener, hvor de tre kvinder på scenen viser, at det formår de også.

Ved første øjekast giver Andrea Lindenegs scenografi måske knap så meget mening, men efterhånden som forestillingen skrider frem, åbenbares det, at den forholdsvis enkle og fine scenografi i den grad underbygger tekst og musik.

En musikforestilling har nødvendigvis fuld fokus på musikken, og ud over tre musikalske skuespillere bidrager Johannes Smeds kompositioner og arrangementer til den høje musikalske kvalitet.

En forestilling som ’Omve’n hjemve’ indgyder håb for en fremtid for både teatret og den sønderjyske dialekt.

’Omve’n hjemve’ havde premiere på Teatret Møllen i Haderslev den 22. april og spiller frem til den 29. april 2023.

Forestillingen er baseret på Rikke Thomsens musik og skabt i et samarbejde mellem Æ Teater og Teatret Møllen.

Medvirkende: Anne Blomsgård, Thea Kastberg, Linnea Fabricius

Instruktør: Rasmus Ask

Scenograf og kostumedesign: Andrea Lindeneg

Komponist og musikalsk arr.: Johannes Smed

Fotograf: Zuhal Kocan