Scenen er sat ved Opera Hedelands amfiteater i Hedehusene, og det kan næsten ikke blive bedre især på den sommeraften, premieren på Lucia di Lammermoor fandt sted. Der er udsigt over en lille sø med en mini-ø i midten. Over søen hæver scenen sig med en, (hvad det skal vise sig), skæbnesvanger brudeseng. I rummet under sidder orkestret – smart så en enkel regnbyge ikke vil afbryde forestillingen.

Årets forestilling på Opera Hedeland er Gaetano Donizettis opera Lucia di Lammermoor og Salvatore Cammarano fra 1835 efter et litterært forlæg af Sir Walter Scott. Det er en grum historie om familiefejde, økonomi og kærlighed, der ender i sorg og død.

Lucia har hemmeligt forlovet sig med Edgardo – en alliance hendes bror Enrico er imod, da det ikke passer ind i hans politiske planer. Han vil have hende gift med Arturo. Enrico narrer hende ved at vise hende et falsk brev, hvoraf fremgår, at hendes elskede har været hende utro. På den baggrund skriver Lucia under og forsegler giftermålet. På bryllupsnatten stikker hun sin ægtefælle ihjel og bliver selv sindssyg og begår selvmord. Edgardo dukker op – bare for at opdage, at hans elskede har giftet sig til anden side – og at hun derefter er død ved egen hånd. Edgardo ender sit liv, og tragedien er fuldkommen.

Det er de store følelser, vi er vidne til her i det skotske lavland, hvor historien foregår. Den skotske stemning understreges allerede, mens publikum indtager deres pladser i amfiteatret, hvor Palle Ankerstjerne Schierning spiller sækkepibemusik på teatrets vold. Lucia og hendes tjenestepige kommer ridende mod scenen og fortsætter søen rundt til hest – et skønt indslag, der kun kan udføres ved udendørs forestillinger.

Scenografien af Simon Corder passer så godt ind i landskabet, at vi næsten troede, at denne keltiske kirkegård altid var der. Derudover er der konstrueret en lille dam, hvor en ung pige er druknet. Et langt stengærde fungerer også som bryllupsbord, når der trækkes en hvid dug henover.

Kulminationen kommer, da Lucia i sindssyge slår sin ægtemand ihjel på bryllupsnatten, og blodet meget effektfuldt sprøjter fra ham hver gang, hun stikker sværdet i ham. Samtidig oplyses den lille ø i søen bag scenen blodrødt – det er en fantastisk effekt skabt af Simon Corder, der også sætter lys. Desværre kunne publikum ikke holde deres mobiltelefoner i lommen, men måtte tage billeder af synet. Alle bør blive bedre til at huske, at godt nok får man et minde med hjem, men alle bagved siddende er samtidig blevet generet af de oplyste skærme.

Alle sangere synger med mikrofon, men det gør ikke noget. Der er gang i Lucia, sunget af Lina Johnson, både når hun meget bogstaveligt giver sig hen til sin Edgardo, sunget af Adam Frandsen, og når hun gribes af vanvid og hakker ægtefællen ihjel. Hendes skurkagtige og usympatiske bror Enrico synges af Audun Iversen, og han er imponerende.

Logistikken omkring Opera Hedeland fungerer upåklageligt. Selv om man er lidt udenfor alfarvej, er det ingen undskyldning for at springe et besøg over. Parkeringsforholdene er fine og bliver dirigeret af kyndigt personale, så der end ikke er optræk til kaos. Der er en særlig operabus fra DGI-byen, og endelig er der på forestillingsdagene indsat gratis pendulbusser før og efter forestillingen fra Høje-Tåstrup station. Hvis man kommer tidligt, er der masser af borde opstillet, hvor man kan nyde medbragt mad eller hente en forudbestilt picnickurv fra Meyer til en rimelig pris. Programmet indeholder en instruktiv artikel af Paul Barnaby om baggrunden for historien, og det udleveres endda gratis.

Det er et scoop for Opera Hedeland, at man har fået Rodula Gaitanou, der har base i London, til at instruere denne eksotiske historie om sex og vold og bedrag fra begyndelsen af 1800-tallet. Hun har fået det bedste frem i sangere og orkester, så Donizettis vidunderlige musik og sang kom til sin ret.

Forestillingen opføres to gange mere i den kommende week-end.

Instruktør: Rodula Gaitanou
Dirigent: Martin Nagashima Toft
Kormester: Filipe Carvalheiro
Koreograf: Jannik Elkjær
Medvirkende: Audun Iversen, Lina Johnson, Adam Frandsen, Rasmus Jupin, Steffen Bruun

Spilledage: 4., 10. og 11. august 2018