Der sker ting og sager på Dronning Dorothea Teatret i Kolding. I oktober var scenen omdannet til kolonihave, der udgjorde rammerne for ’Bamses Venner’. Godt to måneder efter er teatret i stedet omdannet til Danmarks Rigsarkiv. Holdet bag har løbet stærkt, men det har så sandelig vist sig at være alle skridt værd.

Allerede før forestillingen begynder virker setup i den grad gennemført, og da Pyrus, Kandis og Gyldengrød indtager scenen, er man ikke i tvivl. Det her er gennemført ned til mindste detalje. Ikke kun på grund af scenografien men i lige så høj grad på grund af et kostumehold, man skulle tro havde gennemgået umenneskeligt mange timers research. Kostumerne er så gennemførte, at man skulle tro, der var tale om de oprindelige fra dengang julekalenderne løb over skærmen på TV2. Holdet har endda tænkt så meget på detaljer, at selv farverne på håndklæderne i Kandis’ glansnummer ’Gå glad i bad’ passer med dem, vi oprindeligt så Jan Linneberg, Poul Hüttel og Christiane Bjørg Nielsen i tilbage i 90’erne. Virkelig imponerende.

Kostumerne gør det selvfølgelig ikke alene, men de er uden tvivl med til at danne grundlag for, at aftenen bliver vellykket. Sammen med et dygtigt hold har instruktør Marco Goth Thorsen formået at videreudvikle og bevare vores allesammens barnejul og gøre den lige så magisk, som vi husker den, endda de små magiske fremtryllinger fungerer overraskende godt.

For hver forestilling Thorsen instruerer er det tydeligt at se, hvordan han udvikler sig som instruktør, hvordan har stiller højere og højere krav til sine skuespillere samtidig med, at han er tro mod det, som Dronning Dorothea Teatret først og fremmest er; et amatørteater med plads til mange forskellige talenter. Det er en fornøjelse at få lov til at opleve, hvordan en ung instruktør udvikler og dygtiggør sig.

Lad os være ærlig: en langhåret Pyrus og en mørkhåret Kandis – er det ikke næsten blasfemi? Nej egentlig ikke, for det synes som værende bagateller i det store og hele. Hurtigt glemmer man faktisk, at Pyrus’ og Kandis’ frisurer har fået en makeover siden 90’erne.

Niels Jakobsgaard Ravn er fantastisk flabet i rollen som Pyrus – lige præcis som han skal være. Hans skuespil er troværdigt og om end, der ikke gemmer sig det største sangtalent i ham, så charmerer han sig gennem det og det lykkedes. Måske fordi Jan Linneberg i rollen som Pyrus heller ikke var den fødte sanger, men i lige så høj grad på grund af Ravns charme og ikke mindst hans dygtige medspiller Thea Adolph Jensen, der formår at synge ham stærkere. Sammen udgør de en skøn duo, og deres harmoni på scenen smitter af på publikum, der mærker kemien mellem Pyrus og Kandis. Jensen har en skøn stemme, der vækker flere af Kandis’ hit til live igen, endda i bedre versioner end de oprindelige. Samtidig er hun sød og uskyldig i rollen som Kandis.

Den erfarne arkivnisse spilles af Benjamin Slot Beck. Beck er ikke kun god i rollen som Gyldengrød, men i lige så høj grad som den noget syrede John Lennon, der trylles ud af LP’en for at hjælpe nisserne med deres store juleshow. I begge roller er han i den grad underholdende.

Far og datter – Bertramsen og Josefine – spilles af Matias Jokszies og Diana Bramsen. De udgør et fantastisk par og humoren mellem dem er en vigtig del af stykkets harmoni. Jokszies spiler desuden en lettere afslappet udgave af Elvis, til stor morskab for publikum, der hurtigt griber Elvis’ nye form. Deres glansnummer bliver Bertramsen og Josefines vrøvlesang mens Jokszies også giver ’Gi’ dig tid’ og ’Scoop’ nyt liv. Selvom alle tre numre måske ikke er dem, man normalt husker bedst fra Pyrus-universet så lader Jokszies os igen få lov til at elske dem. Det samme gør sig gældende for Bramsens ’Spænding og skræk’, som hun leverer sammen med Thea Adolph Jensen, mens deres trang efter gys og gru går udover en noget immun Gyldengrød.

Alt i alt må man sige, at aftenen er vellykket. Både den generation, der voksede op med Pyrus og den, der kun lige er ved at lære at elske ham, går fra teatret med julelys i øjnene og julehumøret intakt. Holdet har leveret den bedste juleforestilling på Dronning Dorothea Teatret længe, og hvis det er standarden for den nye generations Pyrus, så er det måske alligevel ikke så skidt, at 90’ernes Pyrus gik på pension sidste år.

Godt klaret og glædelig jul.

‘Pyrus – alle tiders juleshow’ spiller på Dronning Dorothea Teatret i Kolding fra 19. november 2020.

Baseret på Martin Miehe-Renards manuskripter

Instruktør: Marco Goth Thorsen

Kostumer: Solveig Poulsen

Medvirkende: Niels Jakobsgaard Ravn, Thea Adolph Jensen, Benjamin Slot Beck, Diana Bramsen, Mathias Jokszies