Den Jyske Opera gæstede Det Kongelige Teaters gamle scene mandag og tirsdag med en af Giuseppe Verdis kendteste og ofte spillede operaer, Rigoletto fra 1851.
Det var godt nok ikke en handling, der ville være gået, hvis Verdi havde levet og skrevet sin opera i 2020. Rigoletto foregår imidlertid i Mantova i det 16. århundrede, hvor tiderne var anderledes, så ikke mange øjne blev løftet, når en hertug muntrede sig med damerne. Hertugen af Mantova er simpelt hen liderlig. Han forfører til højre og venstre og har den frækhed til overmål at nedgøre samme kvinder og i øvrigt misbruger sin magtposition. Det lykkes også for den foretagsomme hertug at forføre narren Rigolettos datter, selv om Rigoletto har forsøgt at passe umådeligt på hende ved at lukke hende inde i hjemmet. Den vanskabte Rigoletto har kun sin datter, så han vil gøre alt for at beskytte hende. Hun må derfor kun gå i kirke, og det er tilstrækkelig åbning til, at hun kommer i dårligt selskab. Da Rigoletto finder ud af, at hertugen har haft held med sit forføreriske foretagende, sværger han hævn. Det ender skidt, kan man roligt sige, men der er mange forviklinger, før man når til den ulykkelige slutning, der ikke skal afsløres her.
Det er luksuriøst inden for en uge at kunne opleve to operaer af Verdi på Det Kongelige Teater. Operaens egen produktion af den mindre tilgængelige Simon Boccanegra på Operaens store scene og Rigoletto med flere store ørehængerarier på gamle scene. La donna è mobile, Caro nome che il mio cor og Bella figlia dell´amore.
Der var rørende øjeblikke mellem David Kempster som Rigoletto og Susanna Andersson som hans datter Gilda. Iurie Ciobanu er skøn og fantastisk syngende som den uvederhæftige hertug af Mantova.
Rifail Ajdarpasics scenografi bestående af nogle store gammeldags rammer, som sangerne bevæger sig ind og ud af, er til den kedelige side, og Ariane Isabelle Unfrieds kostumer er bombastiske.
Hovedsagen er dog, at alle synger fantastisk, og Odense Symfoniorkester under ledelse af Christopher Lichtenstein som dirigent er velspillende.
Den Jyske Opera vender tilbage til gamle scene i februar 2021 med Poul Schierbecks Fete Galante.
Rigoletto – gæstespil af Den Jyske Opera på Det Kongelige Teaters gamle scene
Komponist: Giuseppe Verdi
Dirigent: Tecwyn Evans
Instruktør: Ulrich Peters
Scenograf: Rifail Ajdarpasic
Kostumedesigner: Ariane Isabelle Unfried
Lysdesigner: Ib Asp
Medvirkende: David Kempster, Susanna Andersson, Iurie Ciobanu, Alexander Anisimov m.fl.
Den Jyske Operas Kor
Orkester: Odense Symfoniorkester
Varighed: 2 timer og 45 minutter inkl. pause